Σάββατο 6 Απριλίου 2013
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ὁ Φώτιος Κόντογλου, γεννήθηκε στὶς Κυδωνίες (Ἀϊβαλί) τῆς Μικρᾶς Ἀσίας,
στὶς 8 Νοεμβρίου 1895, ὡς τὸ τέταρτο παιδὶ τῆς οἰκογενείας
τοῦ Νικολάου Ἀποστολέλη καὶ τῆς Δέσποινας
Κόντογλου. Ἕνα χρόνο μετὰ τὴ γέννησή του πεθαίνει ὁ πατέρας του καὶ τὴν
κηδεμονία του ἀναλαμβάνει ὁ θεῖος του ἱερομόναχος π. Στέφανος Κόντογλου, ἡγούμενος τοῦ οἰκογενειακοῦ μονυδρίου τῆς Ἁγίας
Παρασκευῆς. Ἀπὸ ἀγάπη καὶ εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸ πρόσωπο τοῦ θείου του, ἔλαβε ὡς ἐπώνυμο, τὸ ἐπίθετο
τῆς οἰκογένειας
τῆς μητέρας του. Τὸ 1906 τελείωσε τὸ δημοτικὸ σχολεῖο τῆς
Κάτω Χώρας καὶ ἐνεγράφη
στὸ γυμνάσιο τοῦ Ἀϊβαλί. Πρὶν ἀκόμα τελείωσει τὸ γυμνάσιο μαζὶ μὲ
τοὺς συμμαθητές του Στρατῆ Δούκα καὶ Πάνο Βαλσαμάκη, ἐξέδωσε τὸ πολυγραφημένο περιοδικὸ «Μέλισσα». Τὸ Σεπτέμβριο τοῦ 1913 ὁ θεῖος
του τὸν ἐγγράφει
στὴ Σχολὴ
Καλῶν Τεχνῶν. Κατὰ τὴ
διάρκεια τοῦ Α´ Παγκοσμίου Πολέμου ἡ οἰκογένειά του ἀναγκάζεται νὰ τοῦ
διακόψει τὸ ἐπίδομα
σπουδῶν καὶ
μαζὶ μὲ τὸ συμμαθητή του Σπύρο Παπαλουκᾶ, ἐργάζονται σὲ φωτογραφεῖα καὶ βάφουν θεατρικὰ σκηνικά. Μὲ τὴν
καταστροφὴ τοῦ Ἀϊβαλίου (1914–1917) χάνει τὴ
μητέρα καὶ τὸ
θεῖο του, διακόπτει τὶς σπουδές του καὶ μεταβαίνει στὴν Εὐρώπη ὅπου
ἐργάζεται ὡς ἀνθρακωρύχος. Παραμένει στὸ Παρίσι καὶ συνεργάζεται μὲ τὴν ἐφημερίδα
Illustration. Τὸ 1919 ἐπιστρέφει στὸ Ἀϊβαλὶ ὅπου διδάσκει γαλλικὰ στὸ Παρθεναγωγεῖο τῆς πόλης. Μετὰ τὴ Μικρασιατικὴ Καταστροφὴ (1922) ἐγκαταστάθηκε μόνιμα στὴν Ἀθήνα. Ἀρχίζει νὰ δημιουργεῖ καὶ νὰ ὀργανώνει τὶς πρῶτες ἐκθέσεις
ἔργων του.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
Σήμερα νομίζεται καλὸς σὲ ὅλα,
ὅποιος εἶναι ἀδιάφορος, ὅποιος δὲν νοιάζεται γιὰ τίποτα, ὅποιος δὲν νιώθει καμιὰ εὐθύνη.
Ἀλλιῶς
τὸν λένε σωβινιστή, τοπικιστή,
μισαλλόδοξο, φανατικό. Ὅποιος ἀγαπᾶ τὴν
χώρα μας, τὰ ἤθη
καὶ ἔθιμά
μας, τὴν παράδοσή μας, τὴν γλώσσα μας, θεωρεῖται
ὀπισθοδρομικός. Οἱ ἀδιάφοροι παιρνοῦν γιὰ φιλελεύθεροι ἄνθρωποι, γιὰ ἄνθρωποι
ποὺ ζοῦνε
μὲ τὸ
πνεῦμα τῆς ἐποχῆς μας, ποὺ ἔχουν γιὰ πιστεύω τὴν καλοπέραση, τὸ εὔκολο κέρδος, τὶς εὐκολίες, τὶς ἀναπαύσεις, κι ἂς μὴν ἀπομείνῃ τίποτα ποὺ νὰ
θυμίζῃ σὲ
ποιὸ μέρος βρισκόμαστε, ἀπὸ ποὺ
κρατᾶμε, ποιοὶ ζήσανε πρὶν ἀπὸ μᾶς στὴν
χώρα μας. Ἡ ξενομανία μᾶς ἔγινε τώρα σωστὴ ξενοδουλεία, σήμερα περνᾶ
γιὰ ἀρετή,
κι ὅποιος ἔχῃ τούτη τὴν ἀρρώστεια πιὸ βαρειὰ παρμένη, λογαριάζεται γιὰ σπουδαῖος ἄνθρωπος.
Κάθε χρόνο ο Άγιος
Βασίλης τις παραμονές της Πρωτοχρονιάς γυρίζει από χώρα σε χώρα κι από χωριό σε
χωριό, και χτυπά τις πόρτες για να δει ποιος θα τον δεχτεί με καθαρή καρδιά.
Μια χρονιά λοιπόν, πήρε το ραβδί του και τράβηξε. Ήτανε σαν καλόγερος ασκητής,
ντυμένος με κάτι μπαλωμένα παλιόρασα, με χοντροπάπουτσα στα ποδάρια του και μ’
ένα ταγάρι περασμένο στον ώμο του. Γι αυτό τον παίρνανε για διακονιάρη και δεν
τ’ ανοίγανε την πόρτα. Ο Άγιος Βασίλης έφευγε λυπημένος, γιατί έβλεπε την
απονιά των ανθρώπων και συλλογιζότανε τους φτωχούς που διακονεύουνε, επειδής
έχουνε ανάγκη, μ’ όλο που αυτός ο ίδιος δεν είχε ανάγκη από κανέναν, κι ούτε
πεινούσε, ούτε κρύωνε.
Τρίτη επιστολή προς Κύπριο φίλο (Ελλάδα, Κύπρος και ευρώ)
1
ΑΠΡΙΛΊΟΥ 2013
Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
Αγαπητέ Γιόζεφ Κ.
Μου τηλεφωνείς, με
ξεχνάς, μου ξανατηλεφωνείς. Μου ξαναλές ότι είχα δίκηο στις προβλέψεις μου κι ότι εσείς είχατε άδικο που με λέγατε «Κασσάνδρα», «απαισιόδοξο», «ακραίο», «ιδιόρρυθμο», ότι «δεν ξέρω το κυπριακό». Σημασία δεν έχει όμως ποιος, όσο γιατί είχε δίκηο. Φοβάμαι, ότι, ακόμα και σήμερα δεν έχει γίνει πλήρως αντιληπτό γιατί το μοντέλο που χρησιμοποίησα παρήγαγε, δυστυχέστατα, σωστές προβλέψεις. Θα αναγκαστώ να επανέλθω όταν βρω λίγο χρόνο.
Μου θυμίζεις κάπως τις βόλτες του Ρασκόλνικωφ κοντά στο σπίτι της γριάς. Μου ζητάς τη
γνώμη μου, αλλά νομίζω πως ξέρεις ταυτόχρονα πως δεν μπορείς να
την εφαρμόσεις. Κάθε φορά που στη λέω σε
ακούω απογοητευμένο: σαν να
περίμενες κάτι πιο εύκολο. Δεν ξέρω αν
έχει νόημα, αλλά θα
σου την ξαναπώ, να
έχω τουλάχιστο ήσυχη τη
συνείδησή μου.
1. Η Κυπριακή Δημοκρατία και ο κυπριακός λαός έχουν δεχθεί μια επίθεση ήδη πολύ χειρότερη από αυτή του 1974. Η απόφαση του Eurogroup, του ΔΝΤ, της ΕΕ και της ΕΚΤ, με την προφανή ανοχή, αν όχι τίποτα περισσότερο, των ΗΠΑ και του Ισραήλ, κατέστρεψε, άμα τη ανακοινώσει της, τις κυπριακές τράπεζες και την κυπριακή οικονομία, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο την επιβίωση του κυπριακού λαού και του κράτους του.
Η
οικονομική επίθεση θα
ακολουθηθεί άμεσα από γεωπολιτική. Η
επιδίωξη των επιτιθέμενων δυνάμεων δεν είναι μόνο ή
κυρίως η
αρπαγή των ενεργειακών και χρηματοπιστωτικών πόρων της Κύπρου.
Ετικέτες
ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ,
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ,
Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ,
Η ΚΥΠΡΟΣ ΑΠΟΙΚΙΑ ΧΡΕΟΥΣ,
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΙΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ,
Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ,
Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ,
Ο ΔΙΩΓΜΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ,
ΠΩΣ ΘΑ ΕΠΙΒΙΩΣΗ Η ΚΥΠΡΟΣ,
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΕΛΛΑΣ
ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΕΛΛΑΣ
Αριστείδης
Στεργιάδης - Ύπατος Αρμοστής Σμύρνης
23 Νοεμβρίου 2012
ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ........
18 Μαΐου 1919
Ο Στεργιάδης έφτασε στη Σμύρνη
το μεσημέρι της 18ης Μαΐου 1919, με το αντιτορπιλικό «Λέων». Όταν οι Έλληνες
της Σμύρνης πληροφορήθηκαν την είδηση πανηγύριζαν διότι έβλεπαν στο πρόσωπο του
Υπάτου Αρμοστή να εδραιώνεται η ελευθερία στον τόπο τους ύστερα από πολλών
αιώνων σκλαβιάς. Την επόμενη μέρα οι πρόκριτοι της πόλης έσπευσαν στο γραφείο
του να τον υποδεχτούν. Με λόγια πατριωτικά εξέφραζαν τα αισθήματα χαράς που
ένιωθαν για την παρουσία του στην πόλη.
Μετά τις προσφωνήσεις τους
απάντησε ο Στεργιάδης με ένα σύντομο λόγο γεμάτο βίαιες εκφράσεις και
απειλές: «Έφερα μαζί μου δια να διοικήσω καλώς τον τόπον, έναν βούρδουλα,
τον οποίον δεν θα διστάσω να χρησιμοποιήσω, σκληρώς και αδιακρίτως».
Και οι Έλληνες πρόκριτοι, που με
τις θυσίες και τις προσφορές τους στήριζαν την οικονομία και την εκπαίδευση του
τόπου ακούγοντας από την εκπρόσωπο του επίσημου κράτους, του ελληνικού, τις
απειλές, μένουν άναυδοι. Δεν μπορούν να αρθρώσουν λέξη. Απλά στέκονται εκεί και
σκέφτονται. Ένας δημοσιογράφος, ο Μιλτιάδης Σεϊζάνης, τόλμησε να
απαντήσει: «Κύριε Ύπατε Αρμοστά. Καλά θα κάνετε να κρεμάσετε το βούρδουλα
στον τοίχο. Εκατοντάδες χρόνια επεριμέναμε την σημερινή ημέραν. Μη θέλετε να
δηλητηριάσετε την χώραν μας»
8 Σεπτεμβρίου 1922
.......Το απόγευμα της ίδιας
ημέρας επιβιβάστηκε στο αγγλικό πλοίο “Iron Duke” (σιδηρούς δουξ),
ο Ύπατος Αρμοστής της Σμύρνης, Αριστείδης Στεργιάδης, με προορισμό την
Κωνσταντινούπολη, η οποία τότε ήταν υπό τη διοίκηση των Συμμάχων. Από εκεί
μετέβηκε στη Γαλλία, όπου έζησε τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του, χωρίς ποτέ να
πατήσει πόδι σε ελληνικό έδαφος. Για τον Στεργιάδη γράφει τα ακόλουθα ο
διδάκτορας Ιστορίας Βλάσης Αγτζίδης:
Είναι χαρακτηριστικός -και
απίστευτος- ο διάλογος Παπανδρέου-Στεργιάδη, που παραθέτει ο ιστορικός του
μεσοπολέμου Γρηγόρης Δαφνής στο δίτομο έργο του «Η Ελλάς μεταξύ δύο πολέμων».
Όταν ο Στεργιάδης ανακοίνωσε στο νεαρό τότε πολιτικό Γεώργιο Παπανδρέου την
επερχόμενη καταστροφή, δέχθηκε την ερώτηση: «Γιατί δεν ειδοποιείτε τον κόσμο να
φύγει;». Η απάντηση του Έλληνα Αρμοστή Σμύρνης ήταν η εξής: «Καλύτερα να
μείνουν εδώ να τους σφάξει ο Κεμάλ, γιατί αν πάνε στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα
πάντα>>
Με άλλα λόγια
"ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις", για
τον προστάτη του Ελληνισμού Στεργιαδη.
Αντιθέτως "ηξεις,
αφήξεις ουκ, εν πολέμω θνήξεις",
για εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων......
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)