ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

ΣΤΕΝΑΧΩΡΕΣ ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΑΤΡΑΠΩΝ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΗΣ ΣΥΓΧΥΣΕΩΣ



ΣΤΕΝΑΧΩΡΕΣ ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΑΤΡΑΠΩΝ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΗΣ ΣΥΓΧΥΣΕΩΣ

1 Ιουλίου 2014

Πρωτοπρ. ωάννου Κ. Φωτοπούλου, Νομικο-Θεολόγου, φημερίου . Ν. γίας Παρασκευς θηνν



Διά τς νηός ταύτης εκονίζεται καθολική το Χριστο κκλησία τς ποίας, τρόπις μέν εναι πρός τήν γίαν Τριάδα ρθόδοξος πίστις. Δοκοί δέ καί σανίδες, τά τς πίστεως δόγματα καί α παραδόσεις. στός, σταυρός. ρμενα, λπίς καί γάπη. Κυβερνήτης, Κύριος μν ησος Χριστός. Πρωρες καί ναται, ο πόστολοι, καί ο τν ποστόλων διάδοχοι, καί κληρικοί πάντες. Γραμματικοί καί νοτάριοι, ο κατά καιρούς διδάσκαλοι. πιβάται, παντες ο ρθόδοξοι χριστιανοί. Θάλασσα, παρών βίος. Πνεμα γαληνόν καί ζεφύριον, α το γίου Πνεύματος πνοαί τε καί χάριτες. νεμοι, ο κατ᾿ ατς πειρασμοί, Πηδάλιον δέ ατς, δι᾿ ο πρός τόν οράνιον λιμένα θύνεται, παροσα Βίβλος τν ερν Κανόνων στίν.

(Μέ φορμή τήν λοκλήρωση το Συνεδρίου τς καδημίας θεολογικν σπουδν Βόλου γιά τούς ερούς Κανόνες)


λοκληρώθηκε τό διεθνές Συνέδριο μέ θέμα Ο Κανόνες τς κκλησίας καί ο σύγχρονες προκλήσεις (8-11 Μαΐου) πού ργάνωσε καδημία θεολογικν σπουδν στό Βόλο.
Μέσα στά πλαίσια εγενείας πού χαρακτήριζε τό συνέδριο, Σεβασμιώτατος, χαμογελώντας πατρικά, επε στήν ναρκτήρια μιλία του τι καδημία Θεολογικν Σπουδν δέν δίνει σημασία στίς κραυγές σων διαφωνον, ν στόν καταληκτικό του χαιρετισμό... διόρθωσε τή φράση του λέγοντας τι «μπορε κάποιοι νά γαυγίζουν...». ς εναι! Ατό ξ λλου ταν τό λιγότερο, ν συγκριθε μέ τό νοσιούργημα πού τελέσθηκε πό τό νομο βολιώτικο Συνέδριο, που κενά καί καινά κατά τν ερν Κανόνων μελέτησαν ο περισσότεροι τν εσηγητν.
Τό Συνέδριο στήν οσία πέβλεπε:
  στήν ποδόμηση το Κανονικο Συστήματος τς ρθοδόξου κκλησίας δηλ. στήν κατάργηση  καί δθεν διόρθωση καί βελτίωση τν Κανόνων τν Οκουμενικν καί Τοπικν Συνόδων καί τν γίων Πατέρων˙
  στήν μφύτευση μφιβολιν στό νο Κληρικν, μοναχν καί λαϊκν γιά τήν ρθότητα καί ποτελεσματικότητα τν . κανόνων˙
  στήν εσαγωγή νός νέου ντορθοδόξου πνεύματος˙
  στήν μογενοποίηση κκλησίας καί κόσμου.
κούστηκαν πόψεις πως π.χ. τι ο Κανόνες βρίσκονται «σέ χαοτική κατάσταση» τι εναι «προβληματικοί» τι κάποιοι «ποβιβάζουν τίς γυνακες σέ ντικείμενα», τι εναι μιά «κανονική ρχαιολογία», τι εναι κάτι τί «παρωχημένο», τι στούς Κανόνες πάρχει νας «φορμαλισμός πού σκοτώνει ,τι ζωντανό πάρχει» κλπ.
Πολλοί εσηγητές ξεκινοσαν μιλώντας θετικά γιά τούς Κανόνες γιά νά τούς παξιώσουν μως στή συνέχεια.
ρκετοί πάλι εσηγητές χοντας συγκεκριμένο θέμα τοποθετήθηκαν νάντια στίς προβλέψεις τν Κανόνων. τσι λλος τοποθετήθηκε πέρ τν συμπροσευχν μέ τούς αρετικούς, λλος πέρ τς «γκυρότητος» το βαπτίσματος τν αρετικν, λλος πέρ το γάμου τν ρθοδόξων χι μόνο μέ αρετικούς λλά καί μέ τεροθρήσκους, λλος πέρ τς μειώσεως τν νηστειν κλπ. Τό ζήτημα εναι κρως σοβαρό χι μόνο γιά τήν ατοσυνειδησία τν ρθοδόξων, λλά καί γιά ατήν τήν δια τήν λήθεια τς κκλησίας. Γι΄ατό θά θελα μέ σα σημειώνω στή συνέχεια, α) νά χαράξω τούς βασικούς ξονες πάνω στούς ποίους κινήθηκε τό Συνέδριο, ξονες πού δηγον, ν κολουθηθον, σέ διέξοδο καί σύγχυση λο τό Σμα τς κκλησίας καί β) νά καταγράψω πί μέρους τοποθετήσεις τν εσηγητν πού μφισβητον τν ποιμαντική κατεύθυνση τν . Κανόνων καί εσηγονται πρός φαρμογή λλότριες τς κκλησίας δέες, νοοτροπίες καί πρακτικές.

Ι. Βασικές ρχές-ξονες το συνεδρίου

1. πογύμνωση τν ερν Κανόνων πό τήν ερότητά τους. Ο εσηγητές ξέτασαν τούς Κανόνες τς κκλησίας, ς ποιαδήποτε θεολογικά κείμενα. Τά ξιολόγησαν ς τυπικά κείμενα, ρυθμιστικά τς ζως τς κκλησίας καί, ν θεωρητικς ντιτίθενται στό νομικισμό, τά ντιμετώπισαν ς νομικές διατάξεις προσωρινο χαρακτήρα πού μπορον, πως ο νόμοι, νά καταργηθον, νά τροποποιηθον, νά διορθωθον.
Μέ λη τή στάση τους δωσαν τήν ντύπωση τι δέν χουν τή συνείδηση καί τή γνώση  τι νήκουν στό Σμα τς κκλησίας, ποία π΄ ρχς τς παρουσίας της στόν κόσμο δηγεται πό τήν Κεφαλή της, τόν Χριστό, ποος παρών, συγκροτε τό Σμα Του, καί ζωογονεται πό τίς κτιστες νέργειες το γίου Πνεύματος. Ατή παιτούμενη γιά κάθε πιστό συνείδηση καί γνώση δέν εναι ψιλή θεωρητική γνώση, πού μπλουτίζεται καί «διανθίζεται» μέ προσωπικές γνμες, πιλογές καί ρμηνεες το τύπου :
« κκλησία δέν πόκειται σέ νόμους, λλά εναι κοινωνία γάπης καί λευθερίας...
...... κκλησία πρέπει νά ναθεωρε τούς Κανόνες της γιά νά ποβοηθε τόν πάσχοντα νθρωπο...
......Ο συνθκες στόν κόσμο μεταβάλλονται, μεταβάλλονται καί ο νάγκες καί δυνατότητες τν νθρώπων, ρα καί ο κανόνες πρέπει νά μεταβληθον».
λες ατές ο δέες πάγονται χι στή Θεολογία λλά στήν ...μπελοφιλοσοφία. γνώση τι ''νήκω στήν κκλησία'' πρέπει νά συνοδεύεται πό μιά ασθηση. Ατή πνευματική ασθηση γίνεται πτή στά μέλη τς κκλησίας, κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς μέ τήν λοκάρδια ποδοχή τς καθολικς πίστεως τς κκλησίας, τι, πως τήν ποχή τν ποστόλων τσι καί μέχρι συντελείας το αἰῶνος μέσ τν «ρων» καί τν «Κανόνων» τν Οκουμενικν Συνόδων, καθοδηγουμένων πό τό Πανάγιο Πνεμα, κφράζεται λήθεια το Χριστο στήν Πίστη καί τήν ν Χριστ ζωή.
Ο γιοι Πατέρες –πιστεύουν ο ρθόδοξοι- κπροσωπώντας, συγκεφαλαιώνοντας τό φρόνημα καί τήν πίστη τν τοπικν κκλησιν, μέ τήν πίπνοια τς Θείας Χάριτος, συντάσσουν τούς ρους καί τούς Κανόνες. Καί εναι ατή κτιστος Χάρις καί νέργεια το γίου Πνεύματος πού κάνει τούς Κανόνες τς κκλησίας «θείους» καί «ερούς», πού σημαίνει τόν μετακίνητο καί σάλευτο χαρακτήρα τους.
πανερχόμενοι στό συνέδριο πιστεύουμε τι ατή στενόμυαλη καί γκρινιάρικη ντιμετώπιση τν . Κανόνων κ μέρους τς πλειονότητος τν εσηγητν φείλεται στό γεγονός τι δέν βλέπουν τή Χάρι το γίου Πνεύματος στή σύνταξη τν . Κανόνων, πως τήν βλέπουν ο θεοφόροι Πατέρες, ο ποοι διακηρύσσουν : « ξ νός γάρ παντες [ διαχρονικά ο πόστολοι, ο Οκουμενικές καί τοπικές Σύνοδοι ο πί μέρους γιοι Πατέρες] καί το ατο Πνεύματος αγασθέντες, ρισαν τά συμφέροντα»˙ τι δέν νιώθουν καμμιά εγνωμοσύνη στό Θεό καί καμμιά χαρά πνευματική, παρόμοια στω, μ΄ατήν τήν προσμέτρητη χαρά πού νιωθαν ο γιοι Πατέρες ταν γραφαν γιά τούς . Κανόνες :
«ποδεχόμαστε μέ χαρά («σμένως») τίς ποδείξεις τν κανονικν διατάξεων καί μαζί μέ τό θεοφάντορα Δαβίδ ψάλλουμε πρός τόν Δεσπότη Θεό : «μέ τήν δό τν μαρτυρίων σου - δηλ. μέ τούς . Κανόνες - χάρηκα καθώς θά χαιρόμουν ν εχα λα τά πλούτη το κόσμου....πως ο στρατιτες πού βρίσκουν πολλά λάφυρα, παρόμοια καί μες [ο Πατέρες] νοιώθουμε πολλή γαλλίαση γιά τούς ερούς Κανόνες, καί μέ πέραντη χαρά[1] τούς ναγκαλιζόμαστε καί λους τούς πικυρώνουμε στε νά μένουν σάλευτοι...»( Κανών Α΄τς Ζ΄ Οκ. Συνόδου Πηδάλιον σ. 322)
Χωρίς πίστη στήν παρουσία το γίου Πνεύματος στίς Οκουμενικές Συνόδους, χωρίς τή χαρά πού δίνει τό γιο Πνεμα καί δίχως εγνωμοσύνη πρός τό Θεό γιά τή δωρεά τν . Κανόνων νοίγεται νας κατήφορος στή σκέψη καί τό λόγο τν κκ εσηγητν-καθηγητν. τσι κολουθε :

Α) παξίωση τν . Κανόνων

Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. γνάτιος επε τι σημερινή ποχή «φέρνει στό προσκήνιο μείλικτα ρωτήματα γιά τήν αθεντικότητα ...τό status καί τή σωτηριολογική ξία καί σκοπιμότητα τν ερν Κανόνων.
κ. Σταρος Γιαγκάζογλου ζητε ποκατάσταση τς κανονικς παράδοσης πού προσέλαβε πλεστες σες πλαστογραφίες....
κ. Κονιδάρης επε πώς πάρχουν Κανόνες ο ποοι δέν προσφέρονται πλέον γιά τή σημερινή πραγματικότητα.
Ρουμάνος Patriciu Vlaicu μίλησε γιά μουσεο κανονικς παράδοσης, που παγορεύεται νά γγίξετε τιδήποτε.
κ. Teva Regule μίλησε γιά τούς Κανόνες πού φορον στήν μμηνο ρύση γιά λίγους σκοτεινούς Κανόνες τούς ποίους ο γυνακες βλέπουν προβληματικούς. 
μοναχή Vassa Larin μίλησε γιά τήν προβληματική κατάσταση τν Κανόνων καί σχυρίστηκε τι χει πολλά παραδείγματα Κανόνων ...πού δέν μπορον πλέον νά ποκληθον Κανόνες.

Β) Κατηγορία τι ο Κανόνες τυποποιον τή ζωή τν πιστν καί τς κκλησίας

Σεβ. Μητροπολίτης κ. γνάτιος πεννόησε τι μέσ τν Κανόνων προσφέρεται μιά φορμαλιστική βίωση τς λήθειας ποία περιορίζει τήν λευθερία το σύγχρονου νθρώπου. 
π. Γρηγόριος Παπαθωμς, σους περαμύνονται το σαλεύτου χαρακτρος τν Κανόνων τούς χαρακτηρίζει κανονολάτρες καί ζηλωτές το κανονικο φορμαλισμο, ν Ρουμάνος Radu Preda επε τι «πολλοί δογματικοί τς κκλησίας υοθετον ... να φορμαλισμό καί μαξιμαλισμό πού σκοτώνει , τι ζωντανό στήν κοινότητα τς πίστης.

Γ) βλασφημία τι ο κανόνες εναι κάτι ξεπερασμένο, πηρχαιωμένο πού χρειάζεται μεταβολές καί ριζικές διορθώσεις.

R. Preda επε πώς ,τι χουμε μπροστά μας εναι κάτι παρωχημένο, τό ποο δέν χει καμμιά σχέση μέ τό σήμερα καί τι εναι πέρ μις δημιουργικς προσέγγισης.
π. Δημήτριος Μπαθρέλλος επε τι ο κανόνες πτονται πολλν θεμάτων καί ντιμετωπίζουν πολλά καί διάφορα προβλήματα, λλοτε περισσότερο καί λλοτε λιγότερο πιτυχς...τι «ο κανόνες εναι ξωτερική, ρατή, στορική καί μεταβλητή κφραση  το μεταβλήτου τν δογμάτων.τσι «καθώς ο συνθκες μεταβάλλονται  καί μαζί μ΄ατές καί ο νάγκες καί ο δυνατότητες τν μελν τς κκλησίας, ναπόφευκτα ναθεωρονται, τροποποιονται καί συμπληρώνονται δρανον κάποιοι κανόνες τς κκλησίας...
Μίλησαν καί λλοι, μεταξύ τν ποίων καί κ. Μαγγιρος γιά τήν «στορικά μεταλλάξιμη μορφή» τν Κανόνων καί τήν «κριτική προσέγγιση» ατν μέ σκοπό τήν νακάθαρση τν μεταβαλλόμενων καί φθαρτν συνιστωσν καθώς καί τήν «νάδειξη το ναλλοιώτου καί αωνίου μηνύματος τς ρθοδόξου νθρωπολογίας».
μοναχή Vassa, πολύ τολμηρή μέχρι σεβείας καί περιφρονήσεως τν . Κανόνων επε : «ταν θεωρομε τι ο Κανόνες εναι να βμα κάτω πό τίς ερές Γραφές καί τούς δίνουμε ξία πού δέν χουν, τό νά τούς λλάξουμε σημαίνει τι τελικά λλάζουμε τήν οσία τς πίστης; χι βέβαια!».
κ. Vlaicu επε τι « λεύθερη κφραση καί πρωτοβουλία πρέπει νά γίνει πραγματικότητα».
Δυστυχς ο μιλητές ατοί διαφορον γιά τήν διακήρυξη τν ΣΤ΄ καί Ζ΄ Οκουμενικν Συνόδων τι ο . Κανόνες εναι στό σύνολό τους σάλευτοι καί τι κανείς δέν μπορε νά καινοτομήσει π΄ατν, οτε νά βάλει λλους Κανόνες στή θέση τους νά τούς παραχαράξει. Πουθενά δέν κάνουν ο Πατέρες λόγο γιά λλαγή συνθηκν, πού θά πιφέρει ριζόντια, καθολική λλαγή στό γράμμα καί τό πνεμα τν Κανόνων. Ρυθμίζουν δύσκολα προβλήματα κατά περίπτωση καί κατά τόπον, δίνουν τό ργαλεο τς οκονομίας στούς πισκόπους καί τούς πνευματικούς, λλά δέν γράφουν πουθενά π.χ. «ξέρετε.. κόσμος σήμερα λόγ συνθηκν δέν μπορε νά νηστεύει τόσες μέρες λο τό χρόνο» «λόγ κοινωνικν συνθηκν καί λόγ τς περβολικς ''τομικς ατοκατανόησης καί ατορρύθμισης'' τν νθρώπων πρέπει συμβίωση νδρός καί γυναικός νευ γάμου νά γίνει νεκτή» «λόγ συνθηκν παγκοσμιοποιήσεως λόγω τν συνθηκν πού διαμορφώνονται κατά τούς Διαλόγους, ο συμπροσευχές μέ τούς τεροδόξους εναι μιά ναπόδραστη πρακτική».
Μέ τά παραπάνω θέλω νά π τι στόχος σων κατευθύνουν και χρηματοδοτον τήν καδημία το Βόλου εναι χι ποιεσδήποτε νώδυνες λλοιώσεις τν Κανόνων πού δθεν θά λύσουν πρακτικά προβλήματα, λλά καίριες καί δυνηρές τομές πού θά λλοιώσουν τό φρόνημα τν πιστν καί θά τούς δηγήσουν μακράν τς κκλησίας το Χριστο σά μία μζα στήν γκαλιά τς Νέας ποχς.
ντιθέτως ο γιοι Πατέρες κφράζοντας τήν μετακίνητη πίστη τς κκλησίας σχετικά μέ τό πρόσωπο το Χριστο (Χριστολογία), καί τόν κατ᾿ εκόνα καί καθ᾿ μοίωσιν Θεο πλασθέντα νθρωπο (νθρωπολογία) διατυπώνουν τούς ρους, ς μετακίνητα ρια τς πίστεως  καί τούς Κανόνες, ς διάσειστα ροθέσια  τς κκλησίας ναντι τς πλάνης, ς σταθερό καί λάθητο βοήθημα στή διοίκηση καί διαποίμανση τν τοπικν κκλησιν καί ς ναντικατάστατα θεραπευτικά μέσα τν πιστν. Δέν στοχάζονται ο Πατέρες, λλά θεολογον ν Πνεύματι γί.

Δ) μομφή τι ο . Κανόνες δέν θεμελιώνονται θεολογικά. Επώθηκε τι πολλοί κανόνες «στερονται παρκος θεολογικς δικαιολόγησης». Ζητον καί νέους Κανόνες ναρμονισμένους  μέ τή «δογματική θεολογία τς κκλησίας»

Μητροπολίτης γνάτιος επε τι «εναι κατάλληλη στιγμή κκλησία μας καί θεολογία μας...νά ναστοχασθομε μέ προσοχή πάνω στό καθοριστικό ζήτημα τς θέσεως καί τς ξίας τν . Κανόνων».
κ. Γιαγκάζογλου επε τι παιτεται «θεολογική ρμηνεία [τν Κανόνων] στό πλαίσιο ζωντανν εχαριστιακν κοινοτήτων».
κ. Καρακόλης επε τι «δίνεται μφαση στούς κανόνες καί δή στόν ποινικό τους χαρακτήρα ξεχνώντας τό θεολογικό τους πόβαθρο».
π. Δημήτριος Μπαθρέλλος επε τι ο Κανόνες πρέπει νά «ρμηνευθον στορικά καί θεολογικά» καί τι « δογματική θεολογία τς κκλησίας θά μς βοηθήσει στήν πίπονη, γωνιώδη λλά καί ναπόφευκτη διαδικασία νέων κανόνων».
Τό ατημα γιά σύζευξη Κανόνων-Θεολογίας γιά τόν νυποψίαστο ναγνώστη χε τόσο μορφα καί ρθόδοξα! Ναί, λλά ρωτομε: θεολογία τν Πατέρων δέν εναι πού μπνέει τή σύνταξη τν . Κανόνων; Ο γιοι Πατέρες, ο ποοι θεί Πνεύματι αγασθέντες διετράνωσαν καί διετύπωσαν τά δόγματα δέν εναι ατοί ο ποοι γί Πνεύματι φωτισθέντες κατέστρωσαν καί τούς ερούς Κανόνες  γιά τήν κκλησία λόκληρη  καί γιά ναν καστον ξ μν; Δέν σαν θεολόγοι ο γιοι Πατέρες; Σέ τί συνίσταται  νεπάρκεια τς γιοπατερικς θεολογίας; Ναί, πάρχει σως.... νεπάρκεια στό θεολογικό-κανονικό λόγο τν γίων Πατέρων γιατί δέν ναρμονίζεται μέ τή Νέα Θεολογία το Σμέμαν, το Εδοκίμωφ - ατόν πικαλέστηκε π. Μπαθρέλλος - το μητροπολίτου Περγάμου καί λοιπν νανεωτν - κατεδαφιστν τς . Παραδόσεως!
Μέ βάση ατή τή θεολογία, μέ τή διεστραμμένη ρμηνεία τς πίστεως κ μέρους τν μεταπατερικν στοχαστν, νειρεύονται ο πίδοξοι κανονογράφοι νά συντάξουν νέους κανόνες. Τούς χρησιμεύει σ᾿ατό πίσης αρετική «εχαριστιακή κκλησιολογία» το N. Affanasiev, ποος ρνετο κάθε θεσμική κφραση τς κκλησίας, κάθε εδους Κανόνα καί πρότεινε ς μέθοδο νότητος τήν διακοινωνία (Intercommunio), τήν προσφορά τς Θ. Κοινωνίας στούς αρετικούς. Ατο το εδους τή θεολογία νειρεύονται ο νανεωτές το Βόλου νά εσάγουν καί νά πιβάλουν στή μέλλουσα Πανορθόδοξο Σύνοδο πού πρόκειται νά συνέλθει.

Ε) Μομφή πίσης προσάπτουν πολλοί εσηγητές κατά τν . Κανόνων λέγοντας τι τελον πό τήν μεση πίδραση καί ν πολλος δουλική ξάρτηση πό τό ρωμαϊκό δίκαιο καί τήν ατοκρατορική ξουσία.

κ. Γιαγκάζογλου μίλησε γιά «ποτιθέμενο κχριστιανισμό τς ατοκρατορίας», καί σχυρίστηκε τι «ο βυζαντινοί δέν διέκριναν νάμεσα σέ κράτος καί κκλησία, ν τέλει νάμεσα σέ κανόνες καί σέ νόμους» καί επε τι «θά δομε τί θά κάνουμε μέ τίς πιδράσεις πό τό ρωμαϊκό δίκαιο».
Σέρβος Jovic επε μέ βεβαιότητα, ναφερόμενος σέ ζητήματα γάμου, τι «τήν κκλησία τήν νδιαφέρει σχέση μέ τήν ατοκρατορία καί πάντοτε ξυπηρετε τά συμφέροντά της».
Τελικά σέ τί στοχεύουν ο ναφορές ατές στό ρωμαϊκό δίκαιο καί τό ατοκρατορικό παρελθόν;
Πρτον στοχεύουν στήν ποκοπή τς κκλησίας μας χι μόνο πό τήν κανονική καί ζσα λειτουργική παράδοση λλά καί πό τήν στορική σάρκα της, τό Γένος τν Ρωμην καί λων τν ρθοδόξων. Τό παρελθόν μας μως στορικό καί πνευματικό  γιά μς τούς Ρωμιούς εναι χι νεκρό καί πηρχαιωμένο, λλά ζωογόνο καί νθαρρυντικό γιά τήν στορική μας συνέχεια.
Δεύτερον πιδιώκουν τόν πλήρη χωρισμό-διχασμό κκλησίας-Πολιτείας καί μάλιστα μέ πρωτοβουλία τς κκλησίας μας. Θά λεγα στούς κ.κ. εσηγητάς : χι κύριοι! Σ΄ ατόν τόν ματωμένο τόπο, τό κράτος εναι ποχρεωμένο νά βοηθε σέ λα τήν κκλησία, τήν πλειονότητα τν λλήνων ρθοδόξων πολιτν, γιατί λοι ατοί ο γκάθετοι κυβερνντες θά σαν νύπαρκτοι χωρίς τήν κκλησία καί στό τέλος-τέλος πόσοι εναι ατοί πού θέλουν νά πιβάλουν ατή τήν ποκοπή κκλησίας-Γένους, καί κκλησίας-στορίας;

ΙΙ. Περιπτώσεις μφισβητήσεως καί καταργήσεως τς Κανονικς Τάξεως κόμη καί συγκεκριμένων Κανόνων πό ρισμένους εσηγητές

νεγνώσθη στό συνέδριο εσήγηση το πουσιάζοντος καθηγητο Βλασίου Φειδ μέ θέμα Συμπροσευχή καί Οκουμενικός διάλογος στούς . Κανόνες. δ χουμε νά κάνουμε μέ τήν καθ΄ λα φαιδρή προσπάθεια το κ. Καθηγητο νά ποδείξει τι « ληθής ννοια τν νωτέρω Κανόνων [πού φορον τίς συμπροσευχές] ναφέρεται μόνο στήν... παγόρευση τς συλλειτουργίας ρθοδόξων κληρικν μετά τν τεροδόξων καί χι ες τήν συμμετοχήν ατν ες πσαν λλην προσευχήν»! Κατηγορε καί τόν γιο Νικόδημο τόν γιορείτη τι παρερμηνεύει τό σχετικό Κανόνα το γίου Τιμοθέου λεξανδρείας. σχυρίζεται κόμη τι Ρωμαιοκαθολικοί, προτεστάντες, γγλικανοί δέν χουν καταδικασθε ς αρετικοί. πειδή λοι ο . Κανόνες, ο γιοι Πατέρες, πράξη, Παράδοση τς κκλησίας βοον περί το ντιθέτου, μήπως χουμε νά κάνουμε ν προκειμέν μέ τήν γκαιμπελική μέθοδο προπαγάνδας «λέγε, λέγε στό τέλος κάτι μένει»;
Μιά γρήγορη ματιά στό καταπληκτικό βιβλίο το π. ναστασίου Γκοτσοπούλου «Ο δε αρετικος σχισματικος συνεύχεσθαι» λύνει κάθε πορία μφιβολία σχετικές μέ τά ζητήματα ατά. Τό στεο τραγικό μλλον εναι τι δέν πετράπη καμμιά συζήτηση πί τς εσηγήσεως - κατά πάντα διάτρητης - το κ. Φειδ, πειδή πουσίαζε εσηγητής!
ωάννης Κονιδάρης, καθηγητής κκλησιαστικο δικαίου τς Νομικς Σχολς ΕΚΠΑ μέ τήν εσηγησή του Κανόνες καί πολιτειακή ννομη τάξη καί Νικ. Μαγγιρος, π. Καθηγητής Θεολογικς Σχολς Α.Π.Θ.) μέ τήν εσήγησή του Ζητήματα θρησκευτικς λευθερίας καί τερότητας στούς Κανόνες  πιδίδονται σέ μιά προσπάθεια ποκοπς πό τό στορικό παρελθόν δηλ. πό τή σύζευξη κκλησίας-πολιτείας πού μς χάρισε - νά χουμε τίς πρεσβεες του - γιος Κωνσταντνος Μέγας. Ζητον πό τήν κκλησία, πό λο τ Σμα το Χριστο, νά γκαταλείψει τά προνόμια πού ξασφαλίστηκαν μέ τά αματα τν γίων Μαρτύρων.
« κκλησία» επε κ. Μαγγιρος «καλεται στήν πραγματικότητα νά παρνηθε προνόμια πού κληρονόμησε πό τό ατοκρατορικό της παρελθόν καί πεδίωξε καί νίσχυσε καί διετήρησε μέ τήν ατοκεφαλία της καί τό συγχρωτισμό της μέ τό θνικό κράτος. κκλησία καλεται πίσης νά ξεπεράσει μιά διότυπη νασφάλεια, ποία φείλεται κριβς στό τι ναπέθεσε στοιχεα τς λειτουργίας της στό κράτος. Ατό σημαίνει ξοδο πό μιά κατάσταση μακάριας ραθυμίας στόν παγκοσμιοποιημένο στβο τς γορς θρησκειν πού λειτουργε στό πλαίσιο  μις κκοσμικευμένης κοινωνίας...». Ζητε δηλ. πό τήν κκλησία νά φεθ «στόν παγκοσμιοποιημένο στίβο τς γορς θρησκειν» δηλ. νά φήσει τά παιδιά της βορά στά δόντια τς παντοδύναμης πολιτικο-οικονομικά παραθρησκείας. Θά πρεπε κ. Μαγγιρος νά εναι νήμερος, ς νομικός, γιά τή νομική προστασία πού παρέχεται  στούς πολτες τν περισσοτέρων Ερωπαϊκν κρατν πό τήν καταστροφική δράση τν σεκτν μέ δημιουργία εδικν κρατικν πιτροπν - π.χ. Διϋπουργικό Παρατηρητήριο στή Γαλλία.
κ. Κονιδάρης ταν πιό μεσος καί διακρινόμενος γιά πιθετικότητα. φο εχε βοηθήσει τά μέγιστα στήν κατάργηση ναγραφς το θρησκεύματος στίς ταυτότητες, κλήθηκε τώρα στό Συνέδριο τν νανεωτν γιά νά προσφέρει τίς πηρεσίες του στήν πλήρη διάζευξη κκλησίας-κράτους.
α) Στήν ρχή σχεδόν τς εσηγήσεώς του φαρμόζοντας τό δόγμα το ''σόκ'' κσφενδονίζει μιά σκληρή πρόταση. Επε: «...Τί μποδίζει νά καταργηθ τό ρθρο 105 το Συντάγματος πού καθιερώνει τό ατοδιοίκητο το γίου ρους... Μήπως θά πρεπε Διοικοσα κκλησία νά λάβει πρωτοβουλία καί νά πε, ταν χουμε ναθεώρηση το Συντάγματος...χουμε κι μες ατά πού θέλουμε νά βελτιώσουμε... διότι γώ δέ λέω νά καταργηθ κάτι...».
ς διαβάσει κανείς τό ρθρο 105, τό ραο ατό, σορροπημένο νομικά, στορικά καί πνευματικά ρθρο το Συντάγματός μας - βρίσκεται μετά τό τέλος το κειμένου μου - καί θά καταλάβει καλά τί στόχους χουν ο καθηγητές καί καδημία το Βόλου μέ τέτοιου εδους εσηγήσεις γιά τήν κκλησία καί τήν πατρίδα μας, γιά τό Γένος μας. Καί στερα πανέρχεται κ. Καθηγητής μετά πό λίγες φράσεις γιά νά π μέ τό πλο τς διγλωσσίας, «γώ δέν λέω νά καταργηθε κάτι»!
β) Θέλοντας νά κυρώσει τήν ξία το ρθρου 3, τό ποο σχολεται μέ τίς σχέσεις κκλησίας καί Πολιτείας πί τούτου καί μέ τήν σχύ τν ερν Κανόνων τς ρθοδόξου κκλησίας στήν λληνική ννομο τάξη, επε τι τή συνταγματική κατοχύρωση τν . Κανόνων δέν τήν κατασφαλίζει τό ρθρο 3, λλά τό ρθρο 13, τό ποο σημειωτέον σχολεται μέ τή θρησκευτική λευθερία καί τό ατοδιοίκητο τν θρησκευτικν κοινοτήτων γενικς. τσι προσπάθησε νά σοπεδώσει στή συνείδηση τν κροατν του τήν ρθόδοξη κκλησία, τήν  ποία κατέταξε νάμεσα στίς λλες θρησκευτικές κοινότητες!
γ) δειξε πίσης τι νοχλεται πό τό γεγονός τι « νομοθέτης... δωσε, ς μή φειλε, κανονιστική ρμοδιότητα στήν κκλησία, νά κδίδει κανονισμούς καί κανονιστικές πράξεις. νοχλεται δηλ. πό τήν διαίτερη θέση τς κκλησίας μέσα στό πολίτευμά μας.
δ) ναφέρθηκε πίσης στό νόμο γιά τήν καύση τν νεκρν καί διαμαρτυρήθηκε τι «τήν περιορίζουμε μόνο σ’ατούς πού δέν εναι ρθόδοξοι». σχυρίστηκε τι κκλησία μπορε βέβαια, ν κάποιοι ρθόδοξοι θέλουν νά ποτεφρωθον, νά τούς παγορεύσει τήν κκλησιαστική κήδευση, λλά δέν θά πρεπε καύση γιά τούς ρθοδόξους νά παγορεύεται πό τό νόμο. Σύμφωνα μέ τίς διατάξεις το ρθρου 35 το Ν. 3448/2006 «1. πιτρέπεται ποτέφρωση νεκρν, μεδαπν λλοδαπν, τν ποίων ο θρησκευτικές πεποιθήσεις πέτρεπαν τή μετά θάνατον ποτέφρωση». Πάλι δ κ. Κονιδάρης χει πρόβλημα μέ τό λόγο τς κκλησίας στή ζωή τς Πολιτείας, τν ρθοδόξων δηλ. πολιτν.
ε) Επε καί τό ξς: «Θά ταν κακό νά πρχε μία ποκάθαρση, ατό πού στό Βυζάντιο λεγόταν ''νακάθαρση'', δηλ. πό τό σμα τν Κανόνων νά βγον ο Κανόνες κενοι, ο ποοι δέν προσφέρονται πλέον στή σημερινή πραγματικότητα;».  Κάνει βέβαια πώς δέν καταλαβαίνει κ. Κονιδάρης· τι δηλαδή ''νακάθαρση'', νομοθέτημα πί τς βασιλείας Βασιλείου το Α΄(867-886), φοροσε τήν νακάθαρση νόμων καί χι τν . Κανόνων, ο ποοι σχυαν στή  Ρωμανία ς νόμοι χωρίς νά τροποποιονται. Παραβλέπω δ τό γεγονός τι κ. Κονιδάρης εναι παντελς ναρμόδιος γιά τέτοια ρωτήματα περβαίνων τά σκαμμένα.
στ) Τέλος «στόλισε» τήν κκλησία τς λλάδος μέ τήν καταληκτική του φράση: «ξακολουθε νά χαρακτηρίζει τήν λλαδική κκλησία μιά ατιστική σωστρέφεια». Θά λεγα δ τι ντως θά πασχε πό ατιστική σωστρέφεια κκλησία άν κλεινόταν στόν αυτό της καί δέν νδιαφερόταν γιά νά περάσει τό μήνυμα καί τή ζωή το Χριστο μέσα στήν στορία, στό Γένος μας, πηρεάζοντας τίς κρατικές καί κοινωνικές δομές, τήν παιδεία, τό νομικό πολιτισμό.
Καλά, εδικά μ΄ατά πού επε κ. Κονιδάρης κανε τή δουλειά του. Μά ατοί πού τόν κάλεσαν; πλς καί ατοί, καναν καί κάνουν τή δουλειά τους!
κ. Γκαβαρδίνας πίκουρος Καθηγητής το ΑΠΘ στήν εσήγησή του εροί Κανόνες καί Νηστεία κανε μιά στορική ναδρομή πού φοροσε στήν καθιέρωση τν διαφόρων νηστειν στήν ρθόδοξη κκλησία. Επε, καί ατό εναι ληθές, τι ο . Κανόνες προβλέπουν μόνο τή νηστεία Τετάρτης καί Παρασκευς καί τς Μ. Τεσσαρακοστς, καί τι ο λλες νηστεες δηλ. τν Χριστουγέννων, το Δεκαπενταυγούστου καί τν γίων ποστόλων μέχρι νά καθιερωθον πέρασαν πό πολλά στορικά στάδια, εχαν κατά τόπους διαφορετική διάρκεια κλπ. Καί ατό βεβαίως εναι ληθές. Κατέληξε δέ ς ξς:
«πό τά λεχθέντα προκύπτει σαφς πόσο ρευστή ταν πόθεση τς νηστείας. κάθε ποχή νάλογα μέ τίς πνευματικές τάσεις πού υοθετοσε καί τά θεολογικά ρεύματα πού πικρατοσαν προέκρινε τή δική της τάξη νηστείας.... Ατό δέν σημαίνει τι κατά καιρούς θεσμοθέτηση εσαγωγή περί νηστειν αστηρν διατάξεων ποτελον θέσφατο γιά τήν κκλησία. ντιθέτως ποδεικνύει τήν λευθερία καί τή δυνατότητα τς κκλησίας νά ναθεωρε νά εσάγει νέες περί νηστείας διατάξεις κανονικο περιεχομένου, ταν κρίνει τι ο ποιμαντικές νάγκες καί συνθκες τό πιβάλλουν λαμβάνοντας π΄ ψιν πρωτίστως τόν ποιμαντικό καί παιδαγωγικό χαρακτήρα τν Κανόνων πού δέν ποβλέπει στήν τυπολατρική κανοποίηση τς θείας δικαιοσύνης, λλά στήν ποβοήθηση το πάσχοντος νθρώπου». 
Ποιές εναι ο «πνευματικές τάσεις» καί τά «θεολογικά ρεύματα» πού πηρέασαν τήν καθιέρωση τν νηστειν, πως σχυρίζεται κ. καθηγητής; λήθεια εναι πολύ πιό πλ.
Τό Σμα τς κκλησίας δοκίμαζε κατά τόπους τίς καθιερωμένες σέ διάφορα μοναστικά κέντρα νηστεες καί καθώς κκλησία προόδευε καί ζητοσε τά καλλίτερα καί τά νώτερα γιά τήν προκοπή τν μελν Της, τελικά υοθέτησε τήν παροσα μορφή τν νηστειν. δ καί 10 περίπου αἰῶνες πανταχο τς ρθοδόξου Οκουμένης τηρονται πό τούς πιστούς ο γνωστές σέ λους μας νηστεες. Σεβόμεθα χι τίς πιλογές το Σώματος το Χριστο; Σεβόμαστε χι τή ζωντανή Παράδοση τς κκλησίας; Πότε ναθεώρησε πί τά χείρω, πότε δηλαδή θεσμικά μείωσε κκλησία τίς νηστεες; Ποτέ! Λοιπόν χι! «κκλησία» - τό οκουμενιστικό στρατόπεδο - δέν χει καμμιά δυνατότητα καί λευθερία νά πειράξει τό σκητικό οκοδόμημα τς ν Χριστ ζως. Θέλουμε στ΄ λήθεια «τήν ποβοήθηση το πάσχοντος» πό τήν μαρτία «νθρώπου» ζητομε δθεν ποιμαντικές νάγκες γιά νά το στερήσουμε τήν σκηση καί νά κολακεύσουμε τήν νεμελιά καί τή ραθυμία του; ξάλλου λοι ο πνευματικοί παροτρύνουμε πατρικά τούς προσερχομένους νά νηστεύουν πως διδάσκει κκλησία μας, λλά οκονομία, συγκατάβαση εναι στήν καθημερινή διάταξη. χι μως καί νά γκρεμίσουμε τήν Παράδοση γιά νά δώσουμε δικαίωση στή γαστριμαργία καί τήν καλοπέραση.
κ. Χρστος Καρακόλης ναπληρωτής καθηγητής τς Θεολογικς Σχολς Παν. θηνν στήν εσήγησή του Βιβλικό πνεύμα και Κανόνες της Εκκλησίας επε μεταξύ λλων:
Ο Κανόνες «...νίοτε πολυτοποιήθηκαν στήν πορεία τς κκλησίας, ποσπάστηκαν πό τήν ρχική τους συνάφεια καί τελικά σέ κάποιες περιπτώσεις φτασαν νά τηρονται πλς καί μόνο γιά νά τηρονται. Θά μποροσε νά χαρακτηρίσει κανείς τήν ξέλιξη ατή ς μιά κάποιου εδους κδίκηση το ουδαϊκο φαρισαϊσμο πί το Χριστιανισμο, φο νας νέος χριστιανικός φαρισαϊσμός ρχισε νά δημιουργεται σταδιακά δίνοντας μφαση στούς κανόνες καί δή στόν ποινικό τους χαρακτήρα καί ξεχνώντας τό θεολογικό τους πόβαθρο καί τήν νάγκη νά εναι λειτουργικοί καί νά πηρετον τήν γάπη πρός τόν Θεό καί τόν νθρωπο. πορριφθείς κατά τόν Β΄ αἰῶνα βιωνιτισμός σως εσλθε στόν Χριστιανισμό πό τό παράθυρο.
Δέν σχυρίζομαι φυσικά τι ξέλιξη ατή χαρακτηρίζει τό σύνολο το Χριστιανισμο. Κάθε λλο. Θίγω μως πλς κάποια συγκεκριμένη τάση, ετυχς χι τήν κυριαρχοσα, πού μως παρατηρεται στήν στορική πορεία τς κκλησίας...καί δημιουργε οκ λίγα προβλήματα στήν κκλησιαστική ζωή τν πιστν.... ν ο Κανόνες πιβάλλουν μιά τεγκτη θική, πως ατήν τν ουδαίων, πού τοιμάζονται τηρώντας τό νόμο νά λιθοβολήσουν τή μοιχαλίδα, τότε θά καταλήξουμε στή θέση τν Φαρισαίων... διεκδικώντας τήν κατά γράμμα τήρηση τν κανόνων, ες βάρος τς γάπης πρός τόν νθρωπο.
ντίθετα, ν ντιληφθομε τούς Κανόνες....ς να θεραπευτικό ργαλεο στήν πηρεσία το νθρώπου, πως κριβς δίδαξε Χριστός γιά τό Νόμο καί πως κριβς π. Παλος εδε τίς νομικές ντολές στή δική του βέβαια συνάφεια, τότε διαφυλάσσουμε τή διαχρονικότητα χι παραίτητα καί σέ λες τίς περιπτώσεις το γράμματος, λλά πωσδήποτε το πνεύματος τν Κανόνων καθώς καί το πνεύματος...τν γίων Πατέρων τς κκλησίας».
κ. καθηγητής, πως φαίνεται, χει τοποθετήσει στό νο του τούς . Κανόνες δίπλα στό Μωσαϊκό Νόμο καί τίς ραββινικές του ρμηνεες. Νομίζω τι εναι παράδεκτη γιά Καθηγητή τς Θεολογικς Σχολς χρήση τς ναλογίας Μωσαϊκο Νόμου καί . Κανόνων. Μήπως πρός στιγμή λησμονε κ. Καρακόλης τι ς Χριστιανοί ρθόδοξοι ερισκόμεθα στήν Καινή Κτίση τς κκλησίας; Μπορον νά συγκριθον ο εροί Κανόνες τν γίων Συνόδων κα τν θεοφόρων Πατέρων μέ τή σκληρότητα το Νόμου; Κατηγορε σους τηρον τούς . Κανόνες ς ουδαΐζοντες, φο γράφει τι « βιωνιτισμός [μιά ουδαϊκή αρεση μέσα στήν κκλησία] σως εσλθε στό Χριστιανισμό πό τό παράθυρο»!
ρθόδοξος κκλησία δέν λιθοβολε κανέναν. σοι πιθυμον νά τηρονται ο . Κανόνες - δέν μς ξήγησε κ. Καρακόλης τί θά πε τήρηση «κατά γράμμα» - λλά καί σοι τούς τηρον τό κατά δύναμη στήν προσωπική τους ζωή καί σοι κληρικοί πακούουν σ΄ατούς καί τούς χρησιμοποιον πρός φέλεια τν χριστιανν καί γιά τήν εταξία μέσα στήν κκλησία  δέν πάσχουν πό «φαρισαϊσμό». λλά πιστεύουν τι τό γιο Πνεμα πού δηγε τήν κκλησία ες πσαν τήν λήθειαν, φώτισε τούς γίους Πατέρες γιά νά συντάξουν τούς Κανόνες καί τι πείθεια σ΄ατούς ποτελε νταρσία καί ποστασία πό τό θέλημα το Θεο, βρι το γίου Πνεύματος καί δό πρός τήν πώλεια. Φαίνονται τάχα ατά σκληρά καί ...φονταμενταλιστικά; σως τότε θά φανον σκληρότεροι ο λόγοι καί ο πράξεις τν γίων ποστόλων. (Περίπτωση φορισμο το αμομίκτου, θάνατος νανίου καί Σαπφείρας, προσωρινή τύφλωση το μάγου λύμα καί ναθεματισμός κ μέρους το π. Παύλου γιά τούς μή πιστεύοντας ρθοδόξους «νάθεμα στω» λλά καί ντολή το εαγγελιστο ωάννου «μηδέ χαίρειν»).
ς διαλέξουν ο πολεμοντες μετά μανίας τούς . Κανόνες, ν θέλουν νά εναι μέ τόν Κύριο καί τήν κκλησία Του πιστεύουν πως γραψε καθηγητής τς Θεολ. Σχολς το ΑΠΘ κ. Πέτρος Βασιλειάδης τι « κκλησία δέν ντλε τήν παρξή της... πό τό παρόν πό τό παρελθόν (κόμη καί πό τό γεγονός Χριστός), πό ατό πού τς δόθηκε ς θεσμός, λλά πό τό μέλλον, πό τά σχατα».[2]
Ατό θά σήμαινε κκλησία, «σχατα καί Βασιλεία» - μιά διαρκής πωδός στό στόμα τν εσηγητν - χωρίς Χριστό, χωρίς Εαγγέλιο...
Βεβαίως καί πάρχει τέτοια «κκλησία» στούς νεοεποχτες καί εδικότερα στούς θεοσοφιστές...[3]
π. Δημήτριος Μπαθρέλλος στήν εσήγησή του Δογματική θεολογία καί εροί Κανόνες επε μεταξύ πολλν λλων νατρεπτικν -μηδενιστικν δεν : «... ο κανόνες στή μή ργανωμένη μορφή πού τούς συναντμε σέ συλλογές, πως τό Πηδάλιο, δέν μπορον νά προσφέρουν παρκς στήν κκλησία μας τίς πηρεσίες πού παιτε ερυθμη λειτουργία της». Ο Κανόνες στό συνολό τους βρίσκονται σέ μιά μλλον χαοτική κατάσταση, τήν ποία κριβς πρέπει νά ργανώσουμε...
π. Δημήτριος μίλησε παξιωτικά γιά τό σύνολο . Κανόνων σά νά πρόκειτο γιά κείμενο πτυχιακς ργασίας πού χρήζει ριζικν διορθώσεων, διαγραφν, τροποποιήσεων καί νέων προσθηκν γιά κάποιον νόμο πού λάχιστοι βουλευτές λλοιώνουν μέ μπαγαπόντικες τροποποιήσεις τίς μεταμεσονύκτιες ρες. Πλήρη ποδόμηση καί ναδόμηση τν ερν Κανόνων παγγέλλεται π. Δημήτριος, ποος ρέγεται τή συνεισφορά του στό γκρέμισμα το Κανονικο Συστήματος «τή χαοτική κατάσταση πού πρέπει νά ργανώσουμε» καί τήν κατάργηση το «χαοτικο» Πηδαλίου.
θελα νά π πρτα κάτι γιά τή «μή ργανωμένη συλλογή» τν . Κανόνων το Πηδαλίου καί τή «χαοτική κατάσταση» τν Κανόνων. Στ΄ λήθεια, τό Πηδάλιο εναι μιά «μή ργανωμένη συλλογή», πως σχυρίζεται π. Δημήτριος; Τό πιθανότερο εναι νά το χει ρίξει μιά ματιά. ς τό διαβάσει καλλίτερα λόκληρο καί μεθοδικότερα γιά νά δε τί κόπους κατέβαλε σιος καί θεοφόρος πατήρ μν Νικόδημος γιορείτης γιά τήν ρμηνεία τους καί τήν ντιπαραβολή πού κάνει μεταξύ κανόνων πού ρυθμίζουν παρόμοια ζητήματα («Συμφωνία» τήν νομάζει γιος) καί γιά τήν παράθεση τν κοσμικν βυζαντινν νόμων κλπ. (Μιά σύντομη, πλ σο καί μορφη ργασία χει γράψει σχετικά ρχιμ. π. Σαράντης Σαράντος). Γιατί χουμε περιφρόνηση γιά τιδήποτε δικό μας λλά τρελλαινόμαστε κυριολεκτικά, ταν ναφερόμαστε π.χ. στόν προτεστάντη θεολόγο-φιλόσοφο Paul Tillich, μέ τόν ποο οδείς πλέον σχολεται;
πειτα σον φορ στή «χαοτική κατάσταση» τν Κανόνων μήπως εναι χαοτική καί Καινή Διαθήκη; Μήπως πάρχει πόλυτη σειρά στά Εαγγέλια καί παρουσιάζεται χωριστά ζωή το Χριστο, χώρια τά θαύματα, χώρια διδασκαλία Του; πως επε κάποιος θεολόγος, ν πέβαλλε π. Παλος ς διατριβή τήν πρός Ρωμαίους πιστολή του θά περρίπτετο! Λοιπόν, ζωή καί τό θος τς κκλησίας, πως τήν παιτε Χριστός, πως τήν βίωσαν ο γιοι εναι ποτυπωμένα ριστα, μέ πλήρη καί διαυγ τάξη στούς . Κανόνες.
Μέ φόβο Θεο, μέ πνεμα οκονομίας, μέ κατάλληλες κανονικές διατάξεις καί γκυκλίους πισκοπικές καί συνοδικές, πού στοιχον στήν παράδοση τν ερν Κανόνων, λύνονται λα τά τρέχοντα προβλήματα. Τό χάος βρίσκεται μλλον στό νο τν διορθωτν τς κκλησίας. Καί ν τέλει, ποιος θέλει κωδικοποίηση ς πάει νά παραλάβει πό τό Βατικανό τόν Codex Juris Canonici καί νά τό κολουθήσει, φήνοντας ερηνική τήν κκλησία μας στό σωτήριο γιά λους δρόμο της.
π. Αγουστνος Μπαϊραχτάρης, πίκουρος καθηγητής τς νωτ. κκλ. καδημίας Κρήτης στήν εσήγησή του Κανόνες καί περιβάλλον επε τι  «εναι ναγκαία μιά οκουμενική πνευματικότητα στό δ καί τώρα, ποία θά χει στό κέντρο της τήν εχαριστία καί τό μοίρασμα, λλά θά εναι νοιχτή καί πρός τούς λλους. Τρία εναι τά χαρακτηριστικά της.
Α) τό νοιγμα το αυτο μας πρός τό γιο Πνεμα καί τόν πλησίον.
Β) σύνδεση μέ τήν κοινότητα μέσ τς μοιβαίας μέσα στή ζωή ναγνώρισης καί συνεργασίας καί
Γ) νότητα μέσα στή ζωή τς καθημερινότητας μέ τή γ(;;;).
Γιά νά δικαιολογηθε χαρακτήρας το Συνεδρίου ς διεθνος κλήθησαν καί ξένοι θεολόγοι νδρες καί γυνακες. Τούς κάλεσαν γιά νά μιλήσουν πιό...λεύθερα, νά πον νοιχτά ατά πού ο διοργανωτές δέν θελαν νά τά πον.
τσι, π. Patriciu Vlaicu, ναπληρωτής Καθηγητής το Πανεπιστημίου Babes-Bolyai, Cluj- Napoca (Ρουμανία) στήν εσήγησή του Σύγχρονη προσέγγιση της εφαρμογής των Ιερών Κανόνων στα θέματα αυτοκεφαλίας και “διασποράς” μεταξύ λλων επε:
«.. κκλησία δέν μπορε νά κανοποιηθε πό μιά οονεί κανονική ρχαιολογία, δηλ. μέ βάση θεσμούς καί ρχές το παρελθόντος καί νά ντιμετωπίζει ατό τό παρελθόν ς να μουσεο κανονικς παράδοσης, που παγορεύεται νά γγίξετε τιδήποτε, λόγω το φόβου νά καταρρεύσουν τά πάντα σέ σκόνη καί στάχτη. Πρέπει νά πανεφεύρουμε τήν ρχή το θεσμικο δυναμισμο [;;;;] νά νταποκριθομε στίς σύγχρονες νάγκες... Διερωτμαι άν πάρχουν πιχειρήματα πέρ τς δογματικς καί θεσμικς κινησίας καί δράνειας σέ ναν κόσμο πού κάνει τό ντίθετο, πού κινεται καί λλάζει συνεχς. Πιστεύω τι λεύθερη κφραση καί πρωτοβουλία πρέπει νά γίνει πραγματικότητα».
Radu Preda, (ν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Babes-Boyai (Ρουμανία) στήν εσήγησή του Νομικό πνεμα καί κανονική παράδοση: πό τό θος τς λευθερίας στήν θική το φόβου καί το νόμου επε σχετικά μέ τή μέλλουσα νά συνέλθει Πανορθόδοξη Σύνοδο τι « πιτυχία της θά ξαρτηθε πό τό πς θά τήν προετοιμάσουμε  πό τή συναίνεση πού θά πιτύχουμε πρίν πό τή Σύνοδο... Θά λεγα τι σύναξή μας δ καλύπτει να μέρος το δρόμου πρός τήν Πανορθόδοξο... Δέν πρέπει μόνο νά περιμένουμε λύσεις λλά νά προσπαθήσουμε νά τς δώσουμε μερικές λύσεις....... Πολλοί δογματικοί τς κκλησίας υοθετον...να φορμαλισμό καί μαξιμαλισμό πού σκοτώνει  ,τι ζωντανό στήν κοινότητα τς πίστης, τό ποο δηγε ν τέλει σέ μιά σχιζοφρένεια. τσι δηγούμεθα σέ μόνιμη ρήξη το Εαγγελίου καί τς ζως τς κκλησίας...
κ. Teva Regule (Master Θεολογίας, κδότρια το ρθοδόξου γυναικείου περιοδικο St. Nina Quarterly στήν εσήγησή της Γυνακες καί κκλησιαστικοί κανόνες: μιά δύσκολη σχέση, σχολήθηκε μέ τήν παγόρευση τς συμμετοχς τν γυναικν στή Θ. Εχαριστία καί σέ λλες γιαστικές πράξεις τς κκλησίας κατά τήν περίοδο τς μμήνου ρύσεως καί μίλησε γιά «λίγους σκοτεινούς Κανόνες» πού «ο γυνακες τούς βλέπουν προβληματικούς». Πρόκειται γιά τόν Β΄ Κανόνα το γίου Διονυσίου λεξανδρείας καί τούς ΣΤ΄ καί Ζ΄ Κανόνες το γίου Τιμοθέου λεξανδρείας πού σχολονται μέ τά ζητήματα ατά.
Επε κ. Regule τι ο Κανόνες ατοί «ποβιβάζουν τίς γυνακες σέ ντικείμενα καί τι πρέπει νά ναθεωρηθον. κ. Regule δέν θέλησε νά δεχθε τή μέχρι τώρα στασίαστη ρμηνεία τν σχετικν Κανόνων καί τήν μόφωνη διαχρονική πρακτική λων τν χριστιανν γυναικν, ο ποες νέκαθεν πό τήν  ρχαία κκλησία ς τώρα  ντας πιστές καί ελαβες δέν τολμον ερισκόμενες στήν κατάσταση τς μμήνου ρύσεως νά μεταλάβουν τά χραντα μυστήρια. τι νέκαθεν τσι συνέβαινε στήν κκλησία φαίνεται πό τόν ναφερθέντα Β΄ Κανόνα το γίου Διονυσίου το μολογητο, ποος ν μέσ διωγμν τό 260μ.Χ. παντ πρός τόν ρωτντα πίσκοπο Βασιλείδη: «Γιά τίς γυνακες πού βρίσκονται στήν κατάσταση τς μμήνου ρύσεως, τό ν ταιριάζει νά εσέρχονται στό ναό νομίζω εναι περιττό νά ρωτον. Γιατί νομίζω τι κι᾿ ατές ο διες, καθώς εναι πιστές καί ελαβες, δέν θά τολμοσαν ντας σ’ατή τήν κατάσταση νά προσέλθουν στήν γία τράπεζα καί νά γγίξουν τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο».
Μή συμφωνώντας κ. Regule μέ τούς σχετικούς . Κανόνες, τήν ρμηνεία τους καί τήν πρακτική, 34(!) φορές σέ μία εσήγηση 20 λεπτν νέφερε τή λέξη «μιαρός» μέ τά παράγωγά της. Δυστυχς γι’ ατήν καί ετυχς γιά τίς γυνακες πουθενά, οτε ο σχετικοί Κανόνες οτε ο ρμηνευτές τους κάνουν λόγο γιά «μιαρότητα» τς γυναίκας πού θά σήμαινε ποστροφή καί βδελυγμία πρός ατήν.
Μοναχή Vassa Larin, Δρ. Θ. το Πανεπιστημίου τς Βιέννης στήν εσήγησή της ''Ο Κανόνες τς κκλησίας στή θεωρία καί τήν πράξη'', μίλησε γιά τήν «προβληματική κατάσταση καί τό καθεστώς τν . Κανόνων».
Επε γιά τίς Οκουμενικές Συνόδους: «Ατές ο συναθροίσεις ο Σύνοδοι, πως θέλετε πετε το (!!!) γιά μς χουν κάποια σημασία.... πρίν χιλιάδες χρόνια (Sic) χουν ργανωθε πό ατοκράτορες καί ρμοδίους σέ χρο πού σήμερα βρίσκεται Τουρκία(!!!)». Μίλησε γιά τήν «στορική μεταλλάξιμη κφραση τν Κανόνων».
Παρουσίασε τό πλαίσιο τν . Κανόνων μέσα στό ποο κινεται ζωή τς κκλησίας ς κάποιο ρρωστημένο καί ποστειρωμένο περιβάλλον: «Δέν θέλουμε νά δημιουργήσουμε μιά φυσαλίδα μέσα στήν κκλησία... Δέν εναι δυνατόν νά χουμε να δυϊσμό. Τόν πραγματικό κόσμο πέξω καί τό στερο κόσμο, τόν κλινικό κόσμο ντός τς κκλησίας».
Δέν λειψε πό τό λόγο της καί ... δημιουργική διάθεση: «Ατή διάχυτη ασθηση τς καταρράκωσης πού συχνά μς παραλύει καί μς διακατέχει χωρίς λόγο, τι δέν μπορομε νά πιάσουμε τίποτε καινούργιο, τι λα εναι «μή μο πτου» καί δέν μπορομε νά τά γγίξουμε, ν πρέπει νά πικαιροποιηθον...»
Ζητάει πίσης περισσότερη εκαμψία γιατί «μετά τήν Πενθέκτη ο Κανόνες θεωρονται θεοι καί εροί καί δέν μπορον οτε νά λλάξουν οτε νά λλοιωθον». Επε πώς «πάρχουν θεολόγοι πού καταδεικνύουν τήν προσωρινή φή τν Κανόνων».
Επε πίσης πρός τό τέλος τς μιλίας της: «χω καί πολλά λλα παραδείγματα κανόνων... πού ν τέλει, αστηρά μιλώντας δέν μπορον πλέον νά ποκληθον Κανόνες, διότι δέν εναι πού πλ δέν τούς κολουθομε γιά πρακτικούς λόγους, λλά διότι κκλησία πλέον δέν συμφωνε πί τς ρχς».
Τό μόνο πού μπορε νά πε κανείς δ εναι τι μοναχή ατή δέν ξέρει τί εναι κκλησία, τί εναι . Κανόνες, δέν ξέρει ποιά εναι θέση της μέσα στήν κκλησία φο ποφασίζει τσι πρόχειρα νά διδάξει λη τήν κκλησία γιά τόσο σοβαρά ζητήματα. ς ψονται ο οκουμενιστές πού δηλητηριάζουν λους τούς ρθοδόξους το ξωτερικο μέ τίς πλανεμένες διδασκαλίες τους...
Σέρβος δρ. Rastko Jovic στήν εσήγησή του κκλησιολογικές καί κανονικές συνεπαγωγές πό τήν τέλεση μεικτν καί νόμοιων γάμων, σχολήθηκε μέ τούς γάμους μεταξύ ρθοδόξων καί τεροδόξων καί μεταξύ όρθοδόξων-τεροθρήσκων. κανε κατ΄ρχάς μιά σφαλμένη ρμηνεία το χωρίου Α’Κορ. 7, 14 γίασται γρ νρ πιστος ν τ γυναικί, κα γίασται γυν πιστος ν τ νδρί· πε ρα τ τέκνα μν κάθαρτά στι, νν δ γιά στιν. κ. Jovic παρουσίασε τό χωρίο ατό ς «ραμα το Παύλου γιά τό διαθρησκευτικό γάμο»!
ρθή ρμηνεία το χωρίου ατο κάνει ΟΒ΄ Κανών τς Πενθέκτης, σύμφωνα μέ τόν ποο πόστολος ννοε τόν πολιτικό γάμο συζύγων, ο ποοι τόν εχαν συνάψει ταν καί ο δύο σαν μή χριστιανοί. Στή συνέχεια στόν να σύζυγο, ποος γινε χριστιανός, πόστολος συνιστ νά μή χωρίσει τόν τήν σύζυγό του στω κι ν κενος παραμένει πιστος. Τήν παγόρευση τελέσεως γάμων μέ τεροδόξους, τήν ποία κυρίως πιβάλλει νωτέρω Κανών εσηγητής τή θεωρε ς πιβληθεσα πό τό δίκαιο τς ατοκρατορίας! Επε: «λοι ατοί ο Κανόνες καταδεικνύουν τι γάμος χει περάσει στά χέρια το κράτους χι τς κκλησίας. Τήν κκλησία... τήν νδιαφέρει σχέση μέ τήν ατοκρατορία καί πάντα ξυπηρετε τά συμφέροντα τς ατοκρατορίας... Τό κράτος παιτε κάτι καί κκλησία πακούει». Πλήρης ποτίμηση τν γίων Πατέρων καί τς θεοπνευστίας τν . Κανόνων!
Γιά τούς γάμους μέ τούς τεροθρήσκους, τούς λεγομένους διαθρησκευτικούς επε : «Θεωρ τι κόμη καί ο διαθρησκευτικοί γάμοι θά πρέπει νά τελονται ντός τς ρθοδόξου κκλησίας, δίως ταν μή Χριστιανός δέν χει ντίρρηση».
Πλήρης νατροπή τς πίστεως, τς ρθοδόξου κκλησιολογίας, τς στοιχειώδους χριστιανικς λογικς. Βέβαια κ. Jovic δέν εναι μόνος του στίς ξαλλες ατές προτάσεις. χει καθοδηγητή του τόν καθηγητή το Κανονικο Δικαίου στό Πανεπιστήμιο θηνν τόν π. Γρηγόριο Παπαθωμ, μπνευστή το Συνεδρίου καί εσηγητή του, ποος στό βιβλίο του «Κανονικά μορφα» ναγνωρίζει ς κανονικούς χι μόνο τούς γάμους μετά τν τεροδόξων λλά καί μετά τν τεροθρήσκων γράφοντας τι ναγνώριση τν γάμων ατν «θά συμβάλλη στήν ρμονική θεσμική συνύπαρξη τν θρησκειν καί στήν ερηνική συμβίωση μέ τρόπο λεύθερο καί νεπηρέαστο τν διαφόρων Θρησκειν καί κκλησιν σέ μιά πλουραλιστική κοινωνία» (σ.247).
Θά θελα πρίν τελειώσω νά δικαιολογήσω τόν τίτλο το κειμένου μου «Στενάχωρες περιδιαβάσεις...». Γιά μένα ατή περιδιάβαση στά λεχθέντα το Συνεδρίου ταν στενάχωρη.
α) γιατί μέ τίς δέες το Συνεδρίου ατο δηλητηριάζεται τό Σμα τς κκλησίας, πρό πάντων ο νέοι θεολόγοι καί κληρικοί, πού μπαίνουν στόν πειρασμό τς μφισβητήσεως τς γιοπνευματικς ερότητος καί τς πολύτιμης ξίας τν . Κανόνων γιά σύνολη τήν κκλησία καί γιά κάθε πιστό καί
β) διότι σοι πρεσβεύουν, διακηρύσσουν καί διδάσκουν ατές τίς πλάνες ποκόπτονται, πό τήν κοινή πίστη, τήν Παράδοση, πό ατή τήν δια τήν κκλησία. Γίνονται λλότριοι τν γίων καί χθροί το Θεο. Τί κρμα πού δέν βλέπουν πουθενά στούς . Κανόνες τήν πενέργεια, τόν φωτισμό το γίου Πνεύματος!
Τί προβάλλουν γιά τήν κατάργηση καί «διόρθωση» τν Κανόνων; δού: Μετανεωτερικότητα, παγκοσμιοποίηση, λλαγή κοινωνικν συνθηκν, φεμινιστικά δικαιώματα, πόλεμο κατά το ντισημιτισμο, συνύπαρξη τν θρησκειν, ρχές καί πιστεύω τς λεγομένης Οκουμενικς κινήσεως κλπ.
Τί κρμα πού δέν  καταλαβαίνουν πώς λα τά πιχειρήματά τους κατά τν . Κανόνων δέν χουν σχέση μέ τόν Χριστό καί τό Εαγγέλιο, λλά μέ τίς «ξίες» τς Νέας ποχς!
Μετά τήν παραπάνω νάλυση τν λεχθέντων το Συνεδρίου φρονομε τι λόγ ατο το πολέμου πρός τήν Πίστη καί Παράδοση τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας πιβάλλεται διαρκής γρήγορση τν ρθοδόξων. Δέν συζητομε γιά τήν ξία τν . Κανόνων. Δέν μφιβάλλουμε γιά τή σκοπιμότητα καί ποτελεσματικότητά τους. σο μς εναι δυνατόν μελετομε τό «Πηδάλιον» το γίου Νικοδήμου πειδή ζητομε «τήν ν Χριστ προκοπή καί νηλικίωσή μας ν Χριστ».
ν τέλει δέν φερόμαστε ς «νήπιοι κλυδωνιζόμενοι κα περιφερόμενοι παντ νέμ τς διδασκαλίας, ν τ κυβεί τν νθρώπων, ν πανουργί πρς τν μεθοδείαν τς πλάνης, ληθεύοντες δ ν γάπ αξήσωμεν ες ατν τ πάντα, ς στιν κεφαλή, Χριστός» ( φεσ. 4, 14-15). Δέν ζαλιζόμαστε δηλαδή πό τόν νεμο τν ψευδοδιδασκαλιν τς καδημίας το Βόλου, τίς σοφιστεες, τήν ψευδοεπιστήμη καί τήν πανουργία μέ τήν ποία μεθοδεύουν ο μεταπατερικοί σοφιστές τή διασπορά τς πλάνης τους, λλά «ληθεύομε ν γάπη» μέ τήν βοήθεια τν «οκείων το Θεο», τν γίων Πατέρων καί αξάνουμε ς Σμα νούμενοι μέ τήν Κεφαλή μας τόν Κύριον μν ησον Χριστόν, δόξα ες τούς αἰῶνας. μήν.

ΝΟΜΟΣ 105

ρθρο 105 το λληνικο Συντάγματος : (Καθεστώς το γίου ρους).

1. χερσόνησος το θω, π τ Μεγάλη Βίγλα κα πέρα, ποία ποτελε τν περιοχ το γίου ρους, εναι, σύμφωνα μ τ ρχαο προνομιακ καθεστώς του, ατοδιοίκητο τμμα το λληνικο Κράτους, το ποίου κυριαρχία πάνω σ' ατ παραμένει θικτη. π πνευματικ ποψη τ γιο ρος διατελε π τν μεση δικαιοδοσία το Οκουμενικο Πατριαρχείου. λοι σοι μονάζουν σ' ατ ποκτον τν λληνικ θαγένεια μόλις προσληφθον ς δόκιμοι μοναχοί, χωρς λλη διατύπωση.
2. Τ γιο ρος διοικεται, σύμφωνα μ τ καθεστώς του, π τς εκοσι ερς Μονές του, μεταξ τν ποίων εναι κατανεμημένη λόκληρη χερσόνησος το θω, τ δαφος τς ποίας εναι ναπαλλοτρίωτο.
διοίκησή του σκεται π ντιπροσώπους τν ερν Μονν, ο ποοι ποτελον τν ερ Κοινότητα. Δν πιτρέπεται καμία πολύτως μεταβολ στ διοικητικ σύστημα στν ριθμ τν Μονν το γίου ρους, οτε στν εραρχικ τάξη κα τ θέση τους πρς τ ποτελ τους ξαρτήματα. παγορεύεται ν γκαταβιώνουν στ γιο ρος τερόδοξοι σχισματικοί.
3. λεπτομερς καθορισμς τν γιορειτικν καθεστώτων κα το τρόπου τς λειτουργίας τους γίνεται π τν Καταστατικ Χάρτη το γίου ρους, τν ποο, μ σύμπραξη το ντιπροσώπου το Κράτους, συντάσσουν κα ψηφίζουν ο εκοσι ερς Μονς κα τν πικυρώνουν τ Οκουμενικ Πατριαρχεο κα Βουλ τν λλήνων.
4. H κριβς τήρηση τν γιορειτικν καθεστώτων τελε ς πρς τ πνευματικ μέρος π τν νώτατη ποπτεία το Οκουμενικο Πατριαρχείου κα ς πρς τ διοικητικ μέρος π τν ποπτεία το Κράτους, στ ποο νήκει ποκλειστικ κα διαφύλαξη τς δημόσιας τάξης κα σφάλειας.
5. Ο πι πάνω ξουσίες το Κράτους σκονται π διοικητή, το ποίου τ δικαιώματα κα καθήκοντα καθορίζονται μ νόμο. Μ νόμο πίσης καθορίζονται δικαστικ ξουσία πο σκον ο μοναστηριακς ρχς κα ερ Κοινότητα, καθς κα τ τελωνειακ κα φορολογικ πλεονεκτήματα το γίου ρους.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] Χρησιμοποιον ο Πατέρες τήν ποιητική, μηρική λέξη σπασίως.
[2] Τά παραπάνω περιλαμβάνονται σέ μελέτη το κ. Βασιλειάδη δημοσιευμένη στήν πιστημονική πετηρίδα τς Θεολογικς Σχολς το ριστ. Πανεπ. Θεσσαλονίκης (τομ. 11 Θεσσαλονίκη 2001 σελ. 25-32).  
[3] Πρωτ. ω. Φωτοπούλου, Θεανθρώπινη καθολικότητα πανθρησκειακή παγκοσμιότητα, θήνα 2003 σ.140 -142.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes