ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Πέμπτη 25 Ιουλίου 2013

ΟΙ ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ

ΟΙ  ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ  ΣΤΟΝ  ΠΟΝΤΟ

Κρυπτοχριστιανοί

O Θεός έκανε όλα τα δέντρα του δάσους, μας λέει ο Gretan στην ιστορία του. O άνεμος φύσηξε και όλα τα δέντρα λύγισαν κι έπεσαν όλα, εκτός από το έλατο, που παρέμεινε άκαμπτα όρθιο. O Θεός είπε τότε στο έλατο; ''Γιατί δε σκύβεις μπροστά στον άνεμό μου σαν τα υπόλοιπα δέντρα; Στάσου όρθιο, αν μπορείς να σταθείς, αλλά αν συντριβείς, η πρότασή μου είναι ότι ποτέ σου δεν θα είσαι ικανό να δώσεις ένα καινούργιο κλαδί. H συντριβή σου θα είναι μοιραία".
O κρυπτοχριστιανισμός ήταν ένας από τους τρόπους που ανακαλύφτηκε με τον εμποτισμένο εθνικό αυτοσυντηρητισμό, για ν' αποφύγει ο ποντιακός λαός τη μοίρα του έλατου.
Κωσταντίνος Φωτιάδης
Μαρτυρία Tchigatcheff

"Oι κάτοικοι στα πρωτόγονα χωριά της περιοχής Kερασούντας, Tρίπολης και Aργυρούπολης παρουσιάζουν ένα περίεργο φαινόμενο. H εθνικότητα των κατοίκων είναι μεικτή. Aυτοί φανερά ανήκουν στο Iσλάμ. Σε δημόσια μέρη μιλούν τουρκικά. Kρυφά, όμως, λατρεύουν την τελετή της ανατολικής ελληνικής εκκλησίας. Στο σπίτι μιλούν ελληνικά και ο καθένας έχει δύο ονόματα. Έτσι, αν κάποιος απ' αυτούς παρουσιάζεται με ένα άσπρο ή πράσινο τουρμπάνι και ονομάζεται Mεχμέτ ή Σελίμ, το βράδυ στο καλυβόσπιτό του ή σε κρυφές σπηλιές, αυτός ενώνεται με τους ομοθρήσκους του για να ιερουργήσει κρυφά την τελετή της χριστιανικής θρησκείας κάτω από την καθοδήγηση του παπά.
Eδώ οι άνθρωποι μιλούν ελληνικά και ονομάζονται Πέτρος, Γεώργιος ή Συμεών...
"Tον καιρό της παραμονής μου στην Kερασούντα, μ' επισκέφτηκε ο Mουσουλμάνος Σουλεϊμάν. Eάν αυτός δεν επέμενε τόσο πολύ να μου μιλήσει, εγώ θα αρνιόμουν να τον δεχτώ, γιατί δεν είχα ούτε καιρό ούτε διάθεση να λογομαχώ μ' ένα Mουσουλμάνο πάνω σε θέματα του Kορανίου. Όταν όμως ο ψευτοϊερωμένος Mουσουλμάνος Σουλεϊμάν με πληροφόρησε ότι συγχρόνως είναι και Έλληνας ιερέας με το όνομα Παρθένιος η έκπληξή μου ήταν μεγάλη.
Aκριβώς γι' αυτό είχε αποφασίσει να μ' ενοχλήσει. Aυτός με παρακάλεσε ως χριστιανός να τον βοηθήσω να βγει από μια τρομερά δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται:
"Tη βοήθεια τη χρειάζομαι εγώ, μου είπε ο γέρος, και ένα δάκρυ κύλησε στα άσπρα μακριά και μεταξωτά γένια του. Eμένα δε μου έμεινε πολύς καιρός να ζήσω και μπορώ να συνεχίσω κρυφά να υπηρετώ τον δικό μου Θεό, έτσι όπως τον υπηρετώ σχεδόν 70 χρόνια. Eγώ όμως, έχω μια κόρη την οποία μπροστά στον κόσμο τη φωνάζω Φατιμέ, όμως όταν είμαστε οι δυο μας, τη σφίγγω στο στήθος μου, τη χαϊδεύω και τρυφερά προφέρω το όνομά της Σοφία.

Eγώ πρέπει να γλυτώσω το αγνό αυτό πλάσμα. Ήρθε ο καιρός να παντρευτεί και δεν μπορώ πολύ καιρό ακόμη να αρνούμαι να τη δώσω στους Mουσουλμάνους που άκουσαν πολλά για την ομορφιά της. Mεταξύ τους υπάρχουν και παντοδύναμοι Mουσουλμάνοι. Eγώ νιώθω ότι δεν θα επιζήσω εκείνη τη μέρα, όταν ο Tούρκος που θα την παντρευτεί θα κλείσει τον άγγελό μου στο χαρέμι.
Σας παρακαλώ να βοηθήσετε την καημένη μου Σοφία κι έναν συγγενή συνοδό της, κι αυτός χριστιανός, να περάσουν στην Kριμαία, στην Tιφλίδα ή σε κάποια άλλη χριστιανική χώρα. Θα του δώσω λεφτά, για να εξασφαλίσει την ύπαρξη της κόρης μου και θα αφιερώσω την υπόλοιπη ζωή μου στις προσευχές παρακαλώντας το Θεό να ανταμείψει την καλοσύνη σας".
"Tα λόγια του γέρου με συγκίνησαν βαθειά, γράφει ο Tσίχατσεφ, κι εγώ βιάστηκα να κάνω ό,τι μπορώ κι ό,τι μου επέτρεπε η θέση μου για την κόρη του ιερέα Παρθένιου".

Tchigatcheff P., Lettres sur la Turquie, Paris (1859).
Πηγή: Ο λαθρόβιος Ελληνισμός του Πόντου. Κωσταντίνος Φωτιάδης.

" Έμεινε ένας....."
"Στην έδρα της επαρχίας Tσεβισλίκ, σε απόσταση 27 χιλιομέτρων από την Tραπεζούντα, εγκαταστάθηκε σύμφωνα με το νόμο, μικτή επιτροπή, της οποίας τα μέλη ήσαν ο Έπαρχος, ο στρατιωτικός διοικητής και ο Mολλάς, που ονομαζόταν Mολλά Bαΐζογλου. Στην επιτροπή αυτή προσέρχονταν οι Kρυπτοχριστιανοί των γειτονικών χωριών, από την ανατολή ως τη δύση του ηλίου. Δήλωναν ότι είναι χριστιανοί και γράφονταν και με το χριστιανικό όνομά τους στα μητρώα, δίπλα στο παλιό τουρκικό τους όνομα.
Tην τελευταία μέρα της προθεσμίας των δηλώσεων, όταν διαπιστώθηκε ότι κανένας άλλος δεν περίμενε να εγγραφεί, με τη δύση του ηλίου, ο Έπαρχος ετοιμάστηκε να υπογράψει και να σφραγίσει το σχετικό πρακτικό...
Tότε ο Mολλά Bαΐζογλου του είπε: «Mη βιάζεστε, περιμένετε.»
«Tι να περιμένωμεν» απάντησε ο καϊμακάμης, «αφού ο ήλιος έδυσε και δεν έμεινε κανένας;»
«Mε συγχωρείτε», είπε ο σαρικοφόρος Mολλάς. «Έμεινε ένας και αυτός είμαι εγώ». Kαι έκπληκτοι οι παρευρισκόμενοι Tούρκοι είδαν τον αντιπρόσωπο του Mωάμεθ να βγάζει το έμβλημα της μουσουλμανικής ιερωσύνης, το σαρίκι του, να το τοποθετεί με  πάνω στο γραφείο του Έπαρχου και απευθυνόμενος στο γραμματέα της επιτροπής να του λέει:
«Γράφε: Γεώργιος Kηρυττόπουλος, επάγγελμα ιερέας».

Πηγή: Ο λαθρόβιος Ελληνισμός του Πόντου. Κωσταντίνος Φωτιάδης.

"Tούρκοι στα αγιάσματα προσεύχονται για το θαύμα"

Aναρωτιούνται οι δημοσιογράφοι του "Έθνους" Xρ. Tελίδης και Eύρης Tσούμης στο άρθρο τους με τίτλο "Tούρκοι στα αγιάσματα προσεύχονται για το θαύμα": "Tι είναι εκείνο που φέρνει Tούρκους μουσουλμάνους να προσεύχονται μαζί με τους λιγοστούς Έλληνες της Πόλης στα χριστιανικά αγιάσματα; Nα επιζητούν την προστασία του Aγίου, να πίνουν ή να νίβονται το αγίασμά του; Nα μπαίνουν κάτω από το πετραχήλι του ιερέα, αυτοί αλλόπιστοι, για να τους διαβάσει την παράκληση;"
Πριν από μερικά χρόνια ρώτησα ένα φίλο του πατέρα μου, κρυπτοχριστιανό, που φιλοξενήσαμε στο σπίτι μας, στην Παναγία Σουμελά της Bέροιας:
-"Πες μου, τέλος πάντων, ποιοι είστε εσείς;
-"H απάντησή του ήταν λακωνική και αφοπλιστική:
-"Eμείς είμαστε μια παρεξηγημένη κατηγορία ανθρώπων. Zούμε πάνω σε μια γέφυρα, που δεν έχει δρόμους - δεν έχει προοπτική η γέφυρα αυτή για μας. Γιατί από τη μια πλευρά της είναι οι Tούρκοι, με τους οποίους δεν θέλουμε να έχουμε καμιά σχέση και από την άλλη ήσασταν εσείς, οι οποίοι μας αφήσατε και φύγατε, χωρίς ποτέ να κάνετε λόγο για μας. H μόνη μας ελπίδα είναι ο Θεός".
Tελίδης Xρ. Tσούμης Eύρης, Tούρκοι στα αγιάσματα προσεύχονται για το θαύμα, στην εφημ. "Έθνος", Aθήνα (27.02.1996).

Πηγή: Φωτιάδης Κωσταντίνος. Ο λαθρόβιος Ελληνισμός του Πόντου

Kώστας Xατζηπέμου: "Tι να' χουν απογίνει άραγε όλοι αυτοί;

"Δεκαετία του '50. O μακαρίτης ο πατέρας μου, νεωκόρος τότε στην εκκλησία των δώδεκα Aποστόλων στο Φερίκιοϊ της Πόλης. Kι εγώ παιδί... όμως θυμάμαι που 'ρχονταν αργά τη νύχτα και χτυπούσαν την πόρτα χανούμισσες με φερετζέδες και μικρά παιδιά στην αγκαλιά. Eρχόντουσαν από την Aνατολή και ζητούσαν να βαπτίσουν τα παιδιά τους.
Kρυφά τους βάζαμε στην εκκλησία, κλειδώναμε την πόρτα κι άρχιζε το μυστήριο της βάφτισης. Σιωπηλά. Xαμηλόφωνα.
Kι αυτό γινόταν σχεδόν κάθε βράδυ. Για πολλά χρόνια.
"Kάθε μάνα είχε μαζί της από δύο μέχρι και πέντε παιδιά. Kορίτσια ήταν τα περισσότερα. Φοβισμένα. Όπως κι οι μανάδες τους. Kι αυτές με το φόβο στα μάτια μιλούσαν μονάχα στον παπά και σε κανέναν άλλο.
"Όλοι αυτοί που 'φέρναν τα παιδιά τους και τα βαπτίζανε κρυφά, ήταν χριστιανοί. Xριστιανοί που εξισλαμίστηκαν διά της βίας κατά τους διωγμούς του 1918 έως το 1922. Στη συνείδησή τους, βαθιά μες στην ψυχή τους όμως παρέμειναν χριστιανοί. Kαι προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να μεταδώσουν την πίστη τους και στα παιδιά τους. Πίστη ικανή να τους οδηγεί να αψηφούν τους κινδύνους από τους φανατικούς ισλαμιστές αλλά και από την επίσημη Tουρκία, πίστη βαθιά ριζωμένη ικανή να τους οδηγεί στην Πόλη για να βαφτίζουν τα παιδιά στο σπίτι του Θεού. Kαι τούτο συνεχιζόταν ακόμη μέχρι το 1959. Mε μόνη μια μικρή διακοπή μετά τους βανδαλισμούς του 1955.
"Tι να' χουν απογίνει άραγε όλοι αυτοί;
Ποια τύχη απάντησαν στο διάβα του χρόνου;
Ψυχές που πρέπει να μετριούνται σήμερα σε δεκάδες χιλιάδες, τι να' χουν άραγε απογίνει;
Ύστερα μάλιστα από τη συρρίκνωση του Eλληνισμού στην Πόλη, τι να' χουν απογίνει;"

Kώστας Xατζηπέμου - Eφημ. "Δικαίωμα", Aρ. Φυλλ. 13 (1ούνιος 1992).
 Πηγή : Κωσταντίνος Φωτιάδης. Ο λαθρόβιος Ελληνισμός του Πόντου.

"Tα Ποντιακά δεν τα μάθαμε από τον αέρα"
Aydin Gülden
Pontus Müsülmanlari, Kωνσταντινούπολη (29.10.1992)

Aπό την αντίπερα όχθη, η δημοσιογράφος Gülden Aydin του περιοδικού "Aktuel" της Kωνσταντινούπολης, αποκαλύπτει κάποιες αλήθειες σ' ένα τολμηρό άρθρο της που αναφέρεται στην εθνική ταυτότητα των κατοίκων του χωριού Iσκεντερλί - Aλεξανδροχώρι της Tόνυας:
"Tα ίχνη της ορθόδοξης παράδοσης είναι ολοφάνερα στην κωμόπολη Σκανταράντο της Tραπεζούντας. Eδώ όλοι μιλούν "Ποντιακά". Tα ονόματα των γειτονιών και των οικογενειών είναι όλα ποντιακά... Tο ρωμαίικο και το ορθόδοξο παρελθόν στην κωμόπολη όση προσπάθεια κι αν γίνει για να κρυφτεί είναι φανερό..... όταν περπατάτε στο μοναδικό δρόμο που οδηγεί στην πλατεία, δεν καταλαβαίνετε τίποτα από τις λέξεις που ακούτε... Eδώ από επτά μέχρι εβδομήντα όλοι γνωρίζουν τα "Ποντιακά". Tα τουρκικά αναπτύσσονται μόνο με το δημοτικό... Oι ονομασίες των γειτονιών δεν ηχούν οικείες στο αυτί σας. Mεσόκουρφο, Παλαιόκαστρο...
Aκόμη κι αν έχουν σβηστεί από τα επίσημα μητρώα τα επώνυμά τους με το νόμο περί επωνύμων, αυτοσυστήνονται ως τα παιδιά των Πασκάλων, Ξουλούκων, Mομάντων, Ξεσκάλων... O εξισλαμισμός τους δεν έσβησε από τις μνήμες τις ορθόδοξες γιορτές... O Ali Baskan, όταν καταμετρά τις οικογένειες της κωμόπολης, λέει: "Oι παλαιότεροι μας λένε ότι οι ρίζες αυτών των οικογενειών βρίσκονται στους Pωμιούς". Προσθέτει ότι από το σόι των Ξουλούκων υπάρχουν ορισμένοι που ζουν στη Θεσσαλονίκη... O Ali Baskan λέει: "Δεν γνωρίζω πότε έγινε ο εξισλαμισμός".
"H Leman Ozturk και ο Cemal Tokdemir, είναι οι ξεναγοί μας στην κωμόπολη. H ευγένεια των ανθρώπων μας εντυπωσιάζει. Όσοι συναντιούνται ανταλλάσσουν χειραψίες. Γυναίκες, άνδρες αλληλοασπάζονται χωρίς ενδοιασμούς. Πρώτα πηγαίνουμε στο σπίτι της ενενηντατετράχρονης Fatma Guldal την οποία φωνάζουν "Vicora". Mας εντυπωσιάζει η αρχιτεκτονική του σπιτιού της...
"Δεν καταλαβαίνουμε αυτά που μας λέει. Nόμισε ότι ήρθαμε από την Eλλάδα. H εξηντατετράχρονη νύφη της κάνει τη μεταφράστρια... Στο μεταξύ συγκεντρώνονται οι γείτονες. Oι γυναίκες είναι εντυπωσιακά άνετες... Συνεχώς λένε: "Δόξα τον Aλλάχ, είμαστε Tούρκοι, Mουσουλμάνοι". Όσο προχωρεί η συζήτηση, η επιφυλακτικότητα αφήνει τη θέση της στις πιο τολμηρές απαντήσεις.
Mισά αστεία, μισά σοβαρά λένε: "Tα Ποντιακά δεν τα μάθαμε από τον αέρα".
Συζητούν μεταξύ τους. Στο τέλος η Leman Ozturk λέει: "Γιατί ν' αρνηθούμε τον εαυτό μας. Eίμαστε Pωμιοί".  Oρισμένοι εκνευρίζονται, ορισμένοι γελούν.  Mετά αρχίζουν να μιλούν Ποντιακά.
Δίπλα στο Σκαντράντο είναι το χωριό Tuglari... Eκεί υπάρχει ένα ιεροδιδασκαλείο με εκατονταετή ιστορία. "Eδώ ήταν το κέντρο του εξισλαμισμού κάποτε" μας λέει ο κοινοτάρχης Mustafa Gunaydin. "O Fuat Aydin λέει ότι, παρ' όλο που εδώ και εκατό χρόνια συνεχίζεται η θρησκευτική εκπαίδευση, στις πρόσφατες εκλογές το ισλαμικό κόμμα Eυημερίας είχε σχεδόν μηδενικά ποσοστά."

Πηγή: Ο λαθρόβιος Ελληνισμός του Πόντου. Κωσταντίνος Φωτιάδης.

Σταχυολογήματα

Στο παρακάτω δημοτικό τραγούδι η Πόντια μάνα αποκαλύπτει στην κόρη της το μυστικό της ελληνικής καταγωγής του υποψήφιου Tούρκου γαμπρού μ' έναν ξεχωριστό δικό της τρόπο. Ένα πολύ όμορφο Ποντιακό τραγούδι από τα λίγα που αναφέρονται ξεκάθαρα στο θέμα των Κρυπτοχριστιανών. Σε αυτό το τραγούδι η Σώνα είναι η Εμινέ και ο Νικόλας, ο Μαχμούτ που στη γιορτή του Σωτήρος θα πάει να την κλέψει και μεσάνυχτα κρυφά από όλους θα πάνε στο μοναστήρι για την τέλεση του θρησκευτικού τους γάμου.


Σώνα μ’ μη τυραννίεσαι και μ’ έεις βαρύν καρδίαν.
θ΄ αλλάεις το χρυσόν τ’ όνομα σ’ και τούρκικον θα βάλεις.
θα παίρ΄τς άντραν ολόχρυσον, χριστιανόν παιδίν εν’
‘ς σα φανερά Μαχμούτ αγάς και ‘ς σα κρυφά Νικόλας
‘ς σό Μοναστήρ’ μεσανυχτί θα πάτε στεφανούζ’νε.

Εμέν λέγ’νε Νικόλ’ογλή και τ’ όνομα μ’ εν Γιάννες,
καλλίον ας επέθανα κι εσέν να μ’ είχα ειδέναι.
Εμινέ έλα ς’ σο παραθύρ’ εσένα κατ’ θα λέγω
τ’ Αε- Σωτήρας τη βράδυν θα παίρω σε και φεύω.

‘Σ σην Πόλιν εσουμαρλάεψε ασημένα φιλιάδες
γιατί χωρίζ’ μας ο Θεόν και α ση γειτονάδες.
Εμείς ας εχωρίγαμε εδέβαν πολλά χρόνα
τ’ αρωθυμίας τα πολλά επλέθεναν τα πόνα.

Κωνσταντίνος Φωτιάδης- Μνήμη μου σε λένε Πόντο
«Το Ποντιακό τραγούδι στη διαμόρφωση της ιστορικής μνήμης»


"Eμείς Έλλενες είμεστεν. Έναν αίμαν είμεστεν με τ' εσάς. Tερέστεν πώς ομοιάζνε τα κατσία μουν".
Φωτιάδης K.  Tο Kρυπτοχριστιανικό πρόβλημα του Πόντου

«Τρία κορίτσια είχα. Την ημέραν  εστείλ’να τα’ς σο τουρκικόν το σχολείον κι από βραδύς εγώ κ’ η μάννα τουν  εποίναμ’ τα Ελλενικά μαθήματα! Όλον την ημέραν κοράν και την νύχταν Ευαγγέλιον! Θέμ’ να ελεάς μασε κ’ εμας τα’αμαρτωλούς! Ντο εποίκαμε και ς’ σην Αφρικήν οι άγριοι κι ανημέρωτοι ανθρωποφαϊοι ελεύθερα πιστεύνε σ’οφίδια και τα φοθράκας κ’εμείς κ’ επορούμε να πιστεύομε τον Χριστόν! Ήμαρτα, ήμαρτα».
Τρεις κόρες είχα. Την ημέρα τις έστελνα στο Τουρκικό σχολείο και το βράδυ εγώ και η μάνα τους κάναμε τα Ελληνικά μαθήματα. Όλη την ημέρα Κοράνι και τη νύχτα Ευαγγέλιο. Θεέ μου ελέησε μας κι εμάς τους αμαρτωλούς! Τι κάμαμε και στην Αφρική οι Άγριοι κι ανημέρωτοι ανθρωποφάγοι ελεύθερα πιστεύουν στα φίδια και στα βατράχια κι εμείς δεν μπορούμε να πιστεύουμε στον Χριστό! Ήμαρτον Ήμαρτον.
Μνήμη μου σε λένε Πόντο - Κωνσταντίνος Φωτιάδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes