ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Ο ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ

Ο ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ

100 χρόνια νεξαρτησίας τς λβανίας
100 χρόνια λβανικο νθελληνισμο

Γεώργιος Διον. Κουρκούτας, Καθηγητής Φιλόλογος
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βορειοηπειρωτικο γνος (ΠΑ.ΣΥ.Β.Α.)

2 ΑΥΓΟΎΣΤΟΥ 2013

Ατές τίς μέρες ο που γς λβανοί ορτάζουν τήν πέτειο τν 100 τν πό τήν νακήρυξη τς λβανικς νεξαρτησίας. Εναι να γεγονός πού συνδέεται μέ τήν διεξαγωγή τν Βαλκανικν Πολέμων τν τν 1912-1913. Μάλιστα, τό μάθαμε ερύτερα δ στήν λλάδα μέ τίς περιβόητες δηλώσεις-πειλές το λβανο Πρωθυπουργο Σαλί Μπερίσα μέ τήν ναφορά του τι λβανία ξεκιν πό τήν Πρέβεζα!
Στό γεγονός ατό, πού συνοδεύτηκε μέ τήν ξωφρενική καί νιστόρητη γιά σους σέβονται τήν στορική λήθεια καί πιστεύουν στήν ννοια τν θνικν Δικαίων το λληνισμο (κόμη καί ν φαίνονται τόσο ξένα σέ κάποιους …λληνες ) παραχώρηση Δημοσίων Χώρων στούς ν λλάδι λβανούς γιά νά γιορτάσουν τά 100 χρόνια της νεξαρτησίας τς λβανίας, ναφερόμαστε στό παρόν κείμενο. Καί χι βέβαια γιά νά τιμήσουμε ναν Λαό πού γινε νεξάρτητος (κάτι πού κάθε Λαός δικαιοται), λλά γιά νά πενθυμίσουμε μέ λίγες γραμμές τι λβανία πρξε πό τήν δρυσή της ς σήμερα να νθελληνικό Κράτος. Μία πραγματικότητα πού ο διοι ο λβανοί δέν χάνουν τήν εκαιρία νά τήν πιβεβαιώνουν μέ λόγια καί ργα. Καί μως τά 100 χρόνια της λεύθερης λβανίας σημαίνουν 100 χρόνια νθελληνισμο

Παραθέτουμε σχετικά παραδείγματα πού ποδεικνύουν το λόγου τήν λήθεια.
1. πό τήν πρώτη στιγμή τς δρύσεώς της λβανία στηρίχτηκε δαφικά στήν ρπαγή, μέ τήν συναίνεση τν Μεγάλων Δυνάμεων, το βορείου τμήματος τς πείρου. Μιλάμε γιά τό κομμάτι πού νομάστηκε, μετά τό 1913, Βόρειος πειρος καί πελευθερώθηκε κτοτε τρες φορές πό τόν λληνικό Στρατό. Ο Μεγάλες Δυνάμεις φτιαξαν να κράτος μέ τό Πρωτόκολλο τς Φλωρεντίας (Δεκέμβριος 1913), κατόπιν σχεδίων τς Αστροουγγαρίας τότε καί τς ταλίας, πού ναζητοσαν τήν κατασκευή νός Κράτους προτεκτοράτου, τό ποο θά παιζε τά διπλωματικά, οκονομικά καί πολιτικά τους παιχνίδια στήν περιοχή τς βαλκανικς καί τς δριατικς. σον φορ τήν Αστροουγγαρία, ατή διαλύθηκε τό 1918 καί τσι δέν πρόλαβε νά … ξιοποιήσει τόν λβανικό παράγοντα.
2. θέση τν λβανν πέρ τν ταλν εσβολέων τό 1940. Μία πό τίς λιγότερο γνωστές πτυχές το Πολέμου το 1940 πρξε συμμετοχή λβανικν στρατιωτικν μονάδων στήν πίθεση ναντίον τν λλήνων. Τό πρωινό της 28ης Οκτωβρίου μαζί μέ τούς ταλούς εσέβαλαν στήν λλάδα καί λβανικά Τάγματα πού πεδίωκαν συμμετοχή στήν πό τς ταλίας κατάκτηση τς λλάδος. Σέ 15 πολογίζονται ο μάχιμες λβανικές μάδες πού πηρέτησαν τούς ταλούς εσβολες. κόμη καί στήν περίφημη ταλική πιχείρηση «Primavera» (ναφερόμαστε στήν ταλική αρινή πίθεση ) συμμετεχαν λβανοί ναντίον τν λλήνων. Γιά τήν ν γένει συμμετοχή τν λβανν στά πολεμικά σχέδια το Μουσολίνι ρκετά στοιχεα προσφέρει τό βιβλίο το Πανεπιστημιακο Ζαχαρία Τσιπαρνλ «λληνες καί ταλοί στόν Πόλεμο το ‘40», μέ φωτογραφίες πό κοινές παρελάσεις ταλν καί λβανν στρατευσίμων.
3. συνεχής καταπίεση τν λλήνων στόν χρο τς Βορείου πείρου πό τήν δεκαετία το 1920 ς σήμερα. Οι λβανοί ξεραν τι λληνική παρουσία στό νέο λβανικό Κράτος στηρίχτηκε στήν φαίρεση τς λευθερίας τν κε ερισκομένων λλήνων, πού πό τό 1913 νομάστηκαν ''Βορειοηπειρτες''. τσι, μέ συστηματικό τρόπο πό τήν δεκαετία το 1920 ρχισαν τόν φελληνισμό τς περιοχς τς Βορείου πείρου. λληνικά σχολεα κλεισαν καί νόμοι φαρμόστηκαν γιά ξόντωση τν λλήνων. Τόσο προπολεμικά (πί Φάν Νόλι καί χμέτ Ζώγου), σο καί μεταπολεμικά πί μβέρ Χότζα, λλά καί πι Ραμίζ λία καί Σαλί Μπερίσα προσπάθησαν νά ξαφανίσουν τόν λληνισμό μέ διώξεις, κτελέσεις καί σκληρούς κτοπισμούς. που δέν μποροσαν νά ξοντώσουν τούς πικεφαλς τν λλήνων (πως πραξαν στήν περιοχή τς Χειμάρρας πί Χότζα μετά τό 1945), πραξαν μία λλου εδους θλιότητα: Δίχασαν τόν λληνισμό μετατρέποντας πολλούς λληνες τς Βορείου πείρου σέ δημίους καί ρουφιάνους τν συμπατριωτν καί συγχωριανν τους. τσι, ξασφάλισαν τι δέν θά ξεσηκώνονταν ποτέ ο σκλάβοι καί θά εχαν μεταξύ τους τήν Διχόνοια, διαίτερα στά 99 χωριά τς ναγνωρισμένης Μειονότητας στά χρόνια το μβέρ Χότζα. Τεκμηριωμένα στοιχεα γιά τήν συνεχ καταπίεση τν λλήνων στή λβανία παραθέτει Πανεπιστημιακός Λένα Διβάνη στό βιβλίο της «λλάδα καί Μειονότητες».
4. Μεγάλο θέμα ποτελε Πόλεμος ναντίον τς ρθοδοξίας στήν λβανία καί τήν Βόρειο πειρο. Από τήν δεκαετία το 1920 καί μέ δεδομένο τι πλειοψηφία τν λβανν σαν καί εναι Μουσουλμάνοι, πίσημη λβανία θέλησε νά ξοβελίσει τήν ρθοδοξία πό τό κέντρο τς ζως τς Χώρας. Ατό συνετελέσθη μέ τήν πομάκρυνση πό τό Οκουμενικό Πατριαρχεο (Σχίσμα), τόν διωγμό τν εραρχν καί ερέων πού κολουθοσαν τό Φανάρι καί τήν παγόρευση τς λληνικς Γλώσσας πό τίς κδηλώσεις Λατρείας. Πόλεμος ξελίχθηκε γιά χρόνια κατά τς ρθοδοξίας (πού μία μορφή του φτάνει ς καί τά σημερινά μπόδια πού συναντ τήν τελευταία εκοσαετία ρχιεπίσκοπος ναστάσιος στήν προσπάθειά του νά νασυγκροτήσει τήν ρθόδοξη κκλησία μετά πό τίς δεκαετίες φρικτν διωγμν πό τό Κομμουνιστικό καθεστώς Χότζα). μέτρητοι Ναοί κλεισαν γιναν πό ποθκες ς …πολιτιστικά κέντρα, ν ερες ποσχηματίστηκαν φυλακίστηκαν πί Χότζα. τελευταος, λλά καί ο προκάτοχοι του, γνώριζαν τι ξουδετέρωση τς ρθοδοξίας σήμαινε καίριο πλγμα ναντίον το λληνισμο τς λβανίας, καθώς κκλησία ταν ατή πού μέ τήν Γλῶσσα, τήν Λατρεία καί τά κοινά θιμα καί παραδόσεις διέσωσε γιά αἰῶνες τόν λληνισμό πί θωμανικς Κατοχς στήν πειρο. Πολλά στοιχεα γιά τόν διωγμό ατόν προσφέρει τό σχετικό βιβλίο το πατρός λευθερίου Καρακίτσιου, που παραθέτει καί πολλές μαρτυρίες γιά τούς ερωμένους πού πέζησαν τν διωγμν.
5. Τό 1922 ο λβανοί εχαν ρχίσει διπλωματικές καί στρατιωτικές συζητήσεις μέ τόν Κεμάλ καί τούς Τούρκους. Σκοπός τούς ταν νά πιτεθον ναντίον τς λλάδος καί νά δημιουργήσουν να δεύτερο μέτωπο πού θά νακούφιζε τήν τουρκική πλευρά καί θά κμεταλλευόταν τήν λληνική πασχόληση μέ τό Μέτωπο στήν Μικρά σία! Ατήν τήν πτυχή το Μικρασιατικο Πολέμου δέν τήν ξέρουν πολλοί στήν λλάδα, λλά πάρχουν τά σχετικά ντοκουμέντα καί τσι βλέπουμε μία πό τίς πολλές πτυχές το λβανικο νθελληνισμο. Δείχνει πίσης τι παραμένει κοινός ξονας νθελληνισμο μεταξύ Τούρκων καί λβανν, δη πό τά χρόνια της Τουρκοκρατίας, πού ο θωμανοί πέλεγαν λβανούς γιά τίς κρίσιμες καί φονικές κινήσεις ξόντωσης το λληνισμο (κλασική περίπτωση στήν Πελοπόννησο ποτελε εσβολή χιλιάδων Τουρκαλβανν τήν δεκαετία το 1770, μέ ντολή τν Τούρκων γιά νά ξοντώσουν τίς λληνικές στίες ντιστάσεως τς ποχς τν ρλωφικν. Ατή λβανοκρατία στόν Μωριά μεινε ς φρικτή νάμνηση ς τά χρόνια του 1821).
6. Ο λβανοί διεκδικον τήν λληνική στορία καί τήν διαστρεβλώνουν. Μία πτυχή το νθελληνισμο το λβανικο Κράτους ποτελε καί πίθεση στήν λληνική στορία, μία πίθεση πού συνδυάζεται μέ κραυγαλέες παραχαράξεις καί θυμίζει τούς Σκοπιανούς πλαστογράφους.
ναφέρουμε χαρακτηριστικά δείγματα πού κατά καιρούς φιλοξενονται στά πίσημα σχολικά καί πανεπιστημιακά γχειρίδια το λβανικο Κράτους: λβανία φτάνει ς τήν Πρέβεζα καί τόν μβρακικό Κόλπο. Βασιλιάς Πύρρος ταν λβανός, λλά καί Μέγας λέξανδρος (λόγω τς πειρώτισσας μητέρας του, τς λυμπιάδος) εχε λβανική καταγωγή! λληνική πανάσταση ταν δημιούργημα τν λβανν, καθώς σέ ατήν πρωτοστάτησαν ο ρβανῖτες, πού σαν λβανοί λόγω …γλώσσας! Βυζαντινός πρίγκιπας Γεώργιος Καστριώτης ( πονομασθείς πό τούς Τούρκους Σκεντέρμπεης λόγω τς νδρείας του σάν τόν Μέγα λέξανδρο, τόν σκεντέρ, πως τόν λεγαν) ταν καί ατός λβανός, ν καί διος μιλοσε γιά τήν πειρωτική του καταγωγή καί τό ρθόδοξό του φρόνημα. Στήν προσπάθεια ατή ο λβανοί γέτες βρκαν πρόθυμους γενίτσαρους σέ λλάδα, πού προσπάθησαν νά χειραγωγήσουν (φυσικά, νεπιτυχς) τούς ρβανῖτες στήν λλάδα. Πολλά νδιαφέροντα στοιχεα βρίσκονται στά βιβλία τν Σχολείων σέ λβανία, λλά καί στήν κδοση καί το Σπύρου Στούπη «λληνες καί λβανοί» καί το Γρηγόρη Κοσσυβάκη «πειρωτικός Διαχρονικός λληνισμός » .
7. συμπόρευση μέ τήν ταλία ναντίον τν λληνικν συμφερόντων. Από τό Πρωτόκολλο τς Φλωρεντίας τόν Δεκέμβριο το 1913, πού πηρετοσε τά ταλικά συμφέροντα στήν Βαλκανική, σέ πολλές περιπτώσεις ο λβανοί καί ο ταλοί συμπορεύτηκαν σέ κοινό νθελληνικό μέτωπο, πως στά γεγονότα τς Κέρκυρας τό 1923 καί τήν οκονομική διείσδυση στήν λβανία πό ταλικά συμφέροντα. κόμη καί στήν κρίση το 1997 (πτώση το Μπερίσα λόγω το οκονομικο σκανδάλου μέ τίς περιβόητες «πυραμίδες» καί τήν ξέγερση το Λαο) ο ταλοί πεδίωξαν τόν περιορισμό τς λληνικς πιρρος στήν λβανία καί τήν στήριξη τν κρατικν συμφερόντων τς λβανίας, κάτι πού παναλήφθηκε καί τό 1999 μέ τήν στήριξη πού προσέφεραν στόν βομβαρδισμό τς Σερβίας πέρ τν Κοσσοβάρων λβανν.
8. ποστήριξη το λβανικο Κράτους στήν κομμουνιστική νταρσία στήν λλάδα. Στά δύσκολα γιά τήν λλάδα μεταπολεμικά χρόνια, λβανία πό τόν μβέρ Χότζα βρέθηκε (ς τόν θάνατο το Στάλιν) στό Σοβιετικό Κομμουνιστικό στρατόπεδο. πό τήν θέση ατή προσέφερε τό δαφός της στούς Κομμουνιστές ντάρτες τς περιόδου 1946-1949, πού μέ τήν καθοδήγηση το Νίκου Ζαχαριάδη καναν Πόλεμο ναντίον το λληνικο Κράτους. Ο Κομμουνιστές ντάρτες μέ ρμητήριο τήν λβανία πετίθεντο στά λληνικά χωριά τς μεθορίου σέ πειρο καί Μακεδονία, λλά καί στόν λληνικό Στρατό, ν χουν καταγραφε καί πολλές περιπτώσεις βολν πυροβόλων πό τό λβανικό δαφος ναντίον τν λλήνων στρατιωτν. Μάλιστα, λβανία ταν να πό τά μέρη πού δέχθηκαν τά λληνόπουλα το Παιδομαζώματος λλά καί τν μήρων πού ρπαξαν ο Κομμουνιστές πό τήν λλάδα (κλασσικό δεγμα μίας τέτοιας συμπεριφορς καταγράφεται στό βιβλίο «λένη» το Νίκου Γκατζογιάννη).
Τό 1949 πό τό δαφός της πέρασαν τά πολείμματα τν στρατιν το Ζαχαριάδη, γιά νά κατευθυνθον σέ λλους προορισμούς ς τό μακρινό Οζμπεκιστν καί τήν Τασκένδη. Μάλιστα, πί δεκαετίες προσκόλληση τς λβανίας το Χότζα στόν Κομμουνισμό δήγησε τούς πιό πολλούς ριστερούς στήν λλάδα στήν ξύμνηση καί λατρεία τς λβανίας το Χότζα καί στήν πολεμική πρός κάθε ναφορά σέ Βορειοηπειρωτικό λληνισμό, μία πρωτότυπη καί ποκλειστικς λληνική(!) περίπτωση πολιτικο χατζηαβατισμο.
Στά παραπάνω θά μπορούσαμε νά ναφέρουμε καί λλες διαστάσεις νθελληνισμο (πως τά γκλήματα τν λβανν τς Τσαμουρις στήν Θεσπρωτία πί Κατοχς, λλά καί τήν στήριξή τους στήν Σκοπιανή προπαγάνδα). Περιοριζόμαστε μως σέ ατά τά δείγματα νθελληνισμο το λβανικο Κράτους, καθώς μιλμε γιά πίσημες θέσεις καί πράξεις πού καταγράφονται καί σέ λληνικές λλά καί σέ λβανικές πηγές. Δέν εναι μελητέες καί φυσικά πρέπει νά προσεχθον, διότι δέν χουν κλείψει.
Τό πρόσφατο παράδειγμα μέ τίς δηλώσεις Μπερίσα (καί μάλιστα μέ φορμή τήν συμπλήρωση 100 τν πό τήν λβανική νεξαρτησία) περί λβανικν ρίων σέ ….Πρέβεζα, πενθυμίζουν τι Πολιτική τν Τιράνων δέν λλάζει σέ γενικές γραμμές ποιος καί ν εναι στήν ξουσία. Ετε λέγεται Φάν Νόλι καί χμέτ Ζώγου, ετε λέγεται μβέρ Χότζα καί Σαλί Μπερίσα, πως λεγε καί μακαριστός εράρχης τς Κόνιτσας καί Πρωτομαχητής το Βορειοηπειρωτικο Ζητήματος Σεβαστιανός, ο λβανοί δέν λλάζουν τήν νθελληνική τους διάθεση.
Σέ μς ναπόκειται νά τό ντιληφθομε καί νά τηρήσουμε μία συνεπ καί πατριωτική στάση πέναντι σέ ατές τίς συνεχες προκλήσεις πού πειλον τό Παρόν καί τό Μέλλον το λληνισμο καί στήν Βόρειο πειρο λλά καί στήν λλάδα.

Γεώργιος Διον. Κουρκούτας Καθηγητής Φιλόλογος
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βορειοηπειρωτικο γνος (ΠΑ.ΣΥ.Β.Α.)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes