ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΑΝΟΙΞΙΣ




Παρασκευή 14 Ιουνίου 2013

Ῥωμηοὶ καὶ γραικύλοι


Ῥωμηοὶ καὶ γραικύλοι
8 Ιουνίου 2013
Μητροπολίτου Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου εροθέου

στορία νς θνους συνδέεται πολ στεν μ τ νόματά του, ποτε μελετώντας κανες τ νόματα μπορε ν ξακριβώση τ στορικ δεδομένα, λλ κυρίως τν πολιτιστικ ζω νς χώρου. Ατ συμβαίνει κα μ τν λλάδα μ τν πολύχρονη στορία της. πομένως ο περιπέτειες νς θνους χουν σχέση κα μ τς περιπέτειες τν νομάτων του.
Μεταξ τν νομάτων πο χαρακτήριζαν τος λληνες εναι κα τ Γραικός, τ ποο μνημονεύει κα ριστοτέλης κα βέβαια Γραικς γενεαλογεται π τν Δευκαλίωνα, πως κα λλην. Ο Δυτικο - Λατίνοι γνώριζαν τος λληνας κυρίως ς Γραικούς. ταν μως λληνικς πολιτισμς κανε τεράστια ντύπωση στος Λατίνους ο ποοι ρχισαν ν τος μιμονται κα ν ποτιμον τος αυτούς τους, χαρακτηρίζοντάς τους ς βαρβάρους, τότε πρξε ντίδραση κ μέρους τν πατρικίων, φο προσβαλλόταν θνικισμός τους. Τ ποτέλεσμα ταν ν μιλον περιφρονητικ γι τος Γραικος - λληνας κα βέβαια γι’ ατος πο μαγεύονταν π τν λληνικ πολιτισμό.

είμνηστος Καθηγητς Παναγιώτης Χρήστου γράφει: “κδικούμενοι τος πνευματικος εσβολες ο Ρωμαοι σχημάτισαν...κα νέο ποκοριστικ τίτλο το νόματος των (κτς π τ Γραικός), σαφς περιφρονητικό, GRAECULI, Γραικύλοι, παίρνοντας σως φορμ π τν διαγωγ ρισμένων ξελληνισμένων νατολικών”. τσι Κικέρων ποος διακρινόταν γι τν γάπη του πρς τν λληνικ πολιτισμ ποκλήθηκε “γραικς κα σχολαστικός”, λλ κα γραικύλος. δήμαρχος Καλνος σ λόγο του λεγε γι τν Κικέρωνα: “Ταύθ’ οτως, Κικέρων Κικέρουλε Κικεράκιε Κικερίσκε Γραικύλε, ,τι ποτ χαίροις νομαζόμενος”.
τσι, ρος Γραικυλισμς ποδόθηκε περιφρονητικ σ κάποιον πο γκαταλείπει τν δική του πολιτιστικ παράδοση κα προσλαμβάνει κάποια λλη παράδοση. πίσης, ρος Ρωμης δίως π τότε πο Χριστιανισμς γινε πίσημη Θρησκεία το Ρωμαϊκο Κράτους φορτίστηκε μ νέα ννοια, φο Ρωμης χαρακτηρίζεται κενος πο χει ρθόδοξη πίστη κα λληνικ λληνιστικ παράδοση.
Μέσα στ πλαίσια ατ πρέπει ν δομε τος ρους Ρωμης κα Γραικύλος, Ρωμηοσύνη κα Γραικυλισμός. Τ πρτο δηλώνει μία πολιτιστικ ξιοπρέπεια, τ δεύτερο μία πολιτιστικ ποδούλωση.
Καθηγητς π. ωάννης Ρωμανίδης θ γράψη σχετικά:
“Τό γραικεύω εναι σχεδν ταυτν μ τ φραγκεύω.
Σημαίνει σήμερον μερικανεύω, ρωσεύω, φραντσεύω, γερμανεύω, δηλαδ γίνομαι πνευματικς δολος τν ξω τς Ρωμηοσύνης.
Ρωμης γνωρίζει σαφς τι πάρχει μεγάλη διαφορ μεταξ συμμαχίας κα δουλείας. Γίνεται σύμμαχος μ ποιονδήποτε, φ’ σον συμφέρει ες τ θνος, λλ ποτ δολος τν συμμάχων.
Γραικύλος μως νομίζει τι συμμαχία σημαίνει πνευματικν δουλείαν, δηλαδ συγχώνευσιν πολιτισμν κα σύγχυσιν δεολογιν. Γραικύλος δν γίνεται μόνον σύμμαχος, λλ γίνεται κα θέλει ν γίνη να πράγμα μ τν σύμμαχον. Νομίζει τι συμμαχία εναι τ ν προσφέρεται δι’ ρωτα ς δούλη πρς τν κύριον να ποκτήση σχυρν προστάτην, ποος θ σώση τν λλαδίτσαν του. Νεογραικύλος εναι συνεχιστς τς παραδόσεως τν Γραικύλων πρ τς λώσεως, ο ποοι μς κήρυττον τν νάγκην τς φραγκεύσεως το πνεύματος, δι ν σωθμεν π τν δουλείαν το σώματος.
Μ λλα λόγια Γραικύλος φοβεται κα ρα οτε εναι οτε μπορε ν εναι Ρωμηός, φ’ σον φοβεται. Φοβεται τν πνευματικν νεξαρτησίαν κα λευθερίαν. Θέλει τν λευθερίαν το σώματος μόνον. Κα δι τοτο δν μπορε καν ν φαντασθ τι Ρωμηοσύνη χι μόνον δν ποδουλώνεται πνευματικς, λλ εναι ν τ κόσμω πολιτιστικ δύναμις γετική”.
Φαίνεται, λοιπόν, καθαρ τι ο ροι Ρωμης κα Γραικύλος δν εναι πλς θεωρητικοί, δν συνδέονται μόνον μ στορικ γεγονότα το παρελθόντος, λλ συνιστον να διαίτερο τρόπο ζως. Κα ατ πρέπει ν τ δομε στν σχέση μεταξύ το πολιτιστικο τρόπου ζως το λληνος - Ρωμηο κα το πολιτιστικο τρόπου ζως το Δυτικο νθρώπου.
Συχν λέγεται τι λλάδα εναι ργανικ συνδεδεμένη μ τν Δύση κα τν λεγόμενο δυτικ πολιτισμό, τι δν νοεται Ερώπη χωρς τν λλάδα κα τν πολιτισμό της. τσι ποιος κφράζει τν ποψη τι λλάδα, ς τρόπος ζως, κφράζει ναν λλο πολιτισμ πο ερίσκεται στν ντίποδα το δυτικο πολιτισμο θεωρεται πισθοδρομικός, παρχιώτης, θνικιστής.
μως δν πρέπει ν βαυκαλιζόμαστε μ τς δικές μας πόψεις, οτε ν στεκόμαστε ναρκιστικ μ ατ πο νομίζουμε δεδομένα. Πρέπει πωσδήποτε ν βλέπουμε κα τς σκέψεις τν λλων. Ν ξετάζουμε, δηλαδή, πς μς θεωρον ο ξένοι, κα κυρίως π πο καθορίζουν μ ποικίλους τρόπους τν πολιτική τους.
πάρχει να πρόσφατο παράδειγμα πολ χαρακτηριστικό. γνωστς μερικανς πιστήμονας, Σάμιουελ Χάντιγκτον, το ποίου ο πόψεις συχν πησχόλησαν τν λληνικ τύπο, σ μία συνέντευξη πο δόθηκε στν λληνα δημοσιογράφο λέξη Παπαχελ κα δημοσιεύθηκε πρν λίγο καιρ στ Βμα (24 Μαΐου 1998) κα σ ρώτημα: “Στ βιβλίο σας ξαιρετε τν λλάδα π τν Δύση, πράγμα πο προκαλε ντύπωση καθς πρόκειται γι μία χώρα πο χει ταυτισθε μ τν Δύση, σ κρίσιμες περιπτώσεις, συμμετέχει στ ΝΑΤΟ κα στν Ε.Ε. κα χει υοθετήσει να δυτικ τρόπο ζωής”, πάντησε: “Δν πιστεύω τι λλάδα νκε ποτ στν δυτικ πολιτισμό, ποος δημιουργήθηκε τν 9ο κα 10ο αώνα μ.Χ. κλασικ λλάδα δώρησε σφαλς πολλ στοιχεα στν δυτικ πολιτισμό. Κατ τν γνώμη μου ο θέσεις πο χει πάρει λλάδα σ θέματα πως τ Βοσνιακ δείχνουν καθαρ τι χει διαφορετικ συμφέροντα π τς δυτικς δυνάμεις. Βλέπω τι ο λληνες ναγνωρίζουν τ γεγονς ατ καθς σημαίνοντες πολιτικο μιλον λο κα περισσότερο γι τος δεσμος τς χώρας μ ρθόδοξες δυνάμεις”.
Νομίζω τι δεγμα κομπλεξικότητος νς λαο εναι τ ν πιδιώκη ν θεωρται ξάρτημα μίας μεγάλης Χώρας κόμη μίας νωσης Χωρν κα μάλιστα τ ν θεωρ τι χει τν δια πολιτιστικ παράδοση μ ατς τ χειρότερο τι πολιτιστικ παράδοση τς Δύσης χει πηρεαστ π τν δική του πολιτιστικ παράδοση. Στ συγκεκριμένο μως θέμα Χάντιγκτον εναι πολ σαφς κα νομίζω ληθινός. Δν πρόκειται, δηλαδή, γι μία παραπληροφόρηση.
Πράγματι, δυτικς πολιτισμς εναι δημιούργημα το Καρλομάγνου, μ τν φεουδαλιστικη κα παγανιστικ ντίληψη κα οσιαστικ δημιουργήθηκε τν 9ο κα 10ο αώνα, πως λέγει ρθς Χάντιγκτον. Προσέλαβε, βέβαια, κυρίως κατ τν ναγέννηση, μερικ στοιχεα π τν Πλάτωνα κα τν ριστοτέλη, λλ μως χει μία λλη νθρωποκεντρικ προοπτικ κα ποδομή. Γι’ ατ μες ο λληνες, κόμη κα μερικο σοβαρο πολιτικοί, σοι φουγκράζονται τος καϋμος το λαο, ναγνωρίζουμε τι χουμε περισσότερη κα οσιαστικότερη πικοινωνία μ τος ρθόδοξους λαος τν Βαλκανίων κα τος ρθόδοξους λαος τς Μέσης νατολς, παρ μ τος δυτικος πο διαποτίζονται π μία λλη παράδοση.
Βέβαια, θ συνεργαζόμαστε μ τος Ερωπαϊκος λαούς, θ συμμετέχουμε στ ερωπαϊκ γίγνεσθαι, λλ δν εναι παρχιωτισμός, ντίθετα εναι πνευματικ ρχοντι τ ν γνωρίζουμε κα ν κρατομε τν τερότητα τς παραδόσεώς μας, τν ποία ναζητον κα ο σύγχρονοι δυτικοί, γιατί χει στοιχεα αθεντικότητος.



Το αλίευσα ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

WebCounter.com
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes